Kemi

Reaktionskinetik

22. september 2018 af newbee - Niveau: Universitet/Videregående

I anden-ordens reaktionen A+B -> P+Q er koncentrationerne for reaktanterne A og B til tiden 0 lig med henholdsvis 5,0 mM og 4,0mM. Efter 1 sekund er koncentrationen af A=4,0 mM og koncentrationen af B=3,0mM.
Hvad vil forholdet mellem koncentrationerne af A og B ([A]/[B]) være til tiden 3?

Til at starte med, så tror jeg at jeg skal bestemme k først og jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg bestemmer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. september 2018 af mathon

\small \textup{For en 2. ordens reaktion}
\small \textup{g\ae lder:}
                                       \small \left [ A \right ]_t=\frac{\left [ A \right ]_0}{1+\left (k\cdot \left [ A \right ]_0\cdot t \right )}

                                       \small 1+\left (k\cdot \left [ A \right ]_0\cdot t \right )=\frac{\left [ A \right ]_0}{\left [ A \right ]_t }

                                       \small k\cdot \left [ A \right ]_0\cdot t =\frac{\left [ A \right ]_0}{\left [ A \right ]_t }-1=\frac{\left [ A \right ]_0-\left [ A \right ]_t}{\left [ A \right ]_t}

                                       \small k =\frac{\left [ A \right ]_0-\left [ A \right ]_t}{\left [ A \right ]_0\cdot \left [ A \right ]_t\cdot t}

                                       \small \small k =\frac{(5-4)\; mM}{ (5\cdot 4)mM^2\cdot (1\; s)}=0.05\; mM^{-1}\cdot s^{-1}


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. september 2018 af mathon

Beregn tilsvarende \small k for reaktanten B.


Svar #3
22. september 2018 af newbee

Kan jeg så bagefter bruge samme formel til at bestemme konstanterne til tiden 3 sekunder?


Svar #4
22. september 2018 af newbee

Altså fx for [A]:

[A]=\frac{5}{1+(0,05*5*3)}=2,85714


Skriv et svar til: Reaktionskinetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.