Religion

Jødedommen

01. november 2018 af VietCoungVu - Niveau: 8. klasse

1. Er det rigtigt at jøder fik Israel først i 1800 hundrede tallet?

2. Er Einstein og Spielberg jøder?

3. Kom de første jøder til Danmark i 1600 tallet?

I behøver ikke at svare, hvis i finder mit spørgsmål dumt. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. november 2018 af peter lind

1. Nej. Israel var indtil slutningen af 1. verdenskrig en del af det Osmaniske rige, hvorefter det blev et britisk protektorat

2. Einstein var jøde


Svar #2
01. november 2018 af VietCoungVu

Mange tak, men jeg søgte på nettet, der står, at Einstein var panteisme. Det betyder Gud er alt og alt er Gud. Jeg ved ikke om (min) kilde er forkert. Svar gerne tilbage Peter Lind.


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. november 2018 af peter lind

Einstein var etnisk jøde. I sin ungdom, var han en kort periode stærkt religiøs og overholdt de jødiske leveregler. Senere opgav han det.


Svar #4
01. november 2018 af VietCoungVu

Ok mange tak.


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. november 2018 af Mathian

Mange identificerer sig selv som jøder, selvom de ikke praktiserer jødedommen. For jøder er jødedommen ikke kun overbevisninger eller religiøse leveregler, men noget biologisk arveligt; en race eller et folk om man vil. For muslimer, kristne, buddister, står det anderledes til, der er religion ikke noget biologisk arveligt, men en sæt ideer og spirituelle synspunkter. 

Men det er samtidig forkert at kalde jøder for racister, for i begrebet racisme ligger der en følelse af overlegenhed og tørst efter at dominere og udrydde andre racer, som dog ikke er gældende som en norm hos jøder. 


Svar #6
08. november 2018 af VietCoungVu

Ja, jeg synes det er en synd, at man absolut er en jøde, bare fordi man er blevet født af en jødiske mor.

Men jeg har fuld respekt for dem.


Skriv et svar til: Jødedommen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.