Studievalg og videregående studie

Henvisning til psykolog og læreerklæring

21. november 2018 af PNT

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at rykke nogle fag på mit studie, da jeg i en længere periode har været meget nede. Jeg fik sidste år en henvisning til psykolog af lægen. Er sådan en henvisning tilstrækkelig for at kunne få lov til at rykke fagene på studiet, eller skal der en diagnose til? Betyder det noget, at det er sidste år idét jeg stadig har problemer og går i behandling, bare ikke hos psykolog, da det er for dyrt efter de 10 gange, man får tilbudt.

Mvh mig


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2018 af Smut1

Hvad mener du med at rykke nogle fag? Hvad læser du?


Svar #2
21. november 2018 af PNT

Jeg kunne godt tænke mig at rykke nogle fag til et andet semester, da jeg har merit fra et andet studie, som betyder, at jeg ikke skal have 2 fag der, som eventuelt kunne give plads til at rykke nogle fag fra tidligere semester, for at kumne få “plads” til at tage det stille og roligt i starten på grund af mine psykiske problemer. Læser Statskundskab

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2018 af Smut1

Jeg ved det ikke, men har svært ved at forestille mig, at en henvisning skulle være nok: den er der alligevel ret mange, der får hver dag, men snak lige med din studievejleder. Som du nok ved, må du jo ikke blive mere end 30 ECTS-point forsinket, før du erklæres studieinaktiv. Er det studieinaktiviteten, du frygter, eller er det bare det at få lov at rykke fagene? Sidstnævnte må man gerne på nogle uddannelser (f.eks. psykologi på KU), hvorfor det er relevant, hvad du studerer og hvorhenne.


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. november 2018 af guzbak

Hvis du ønsker at ændre på din studieplan, og disse fag indgår i førsteårsprøven skal du sandsynligvis søge dispensation herom. Du skal desuden være opmærksom på studieaktivitetskravet.

Hvis du skal have en dispensation, skal der være særligt årsager bag din ansøgning. Dette kan fx være psykisk sygdom, men her er en henvisning ikke nok. Du skal have en lægeerklæring, og den skal du selv betale for.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #5
21. november 2018 af PNT

Men hvordan får man den lægeerklæring? Går man op og soger hey, kan du huske sidst du henviste mig til psykolog? Jeg har det stadig dårligt? Forstår ikke systemet.

Svar #6
21. november 2018 af PNT

Jeg gik nemlig ned med stress i forbindelse med jura-studiet, hvorfor jeg måtte droppe det og gå i behandling men har ikke direkte diagnose på det.

Brugbart svar (0)

Svar #7
21. november 2018 af Smut1

Jeg vil bestemt mene, at du godt kan få en lægeerklæring i forbindelse med stress, men der står ikke noget i om udskydelse af førsteårsprøven i "bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser" § 17, så den bliver du nok nød til at overholde, om denne så skal gennemføres på  1- eller 2 studieår fastsættes af universitet jf. § 17 stk. 2.


Svar #8
21. november 2018 af PNT

Okay, men havde ikke tænkt mig at udskyde førsteårsprøvefag. :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
22. november 2018 af Smut1

Nah, det kunne nok have været en god ide at starte med at skrive, hvilke fag på hvilket universitet der er tale om ;)


Brugbart svar (1)

Svar #10
22. november 2018 af guzbak

Ja, du går op til din læge og forklarer at du grundet den stress du har haft er nødt til at udskyde nogle fag. Derfor skal du bruge en lægeerklæring for at kunne dokumentere dette mhp. en evt. dispensation.
Hvis det er sandt det du siger, som det jo nok er, siger lægen at det er egenbetaling og laver den hvis du accepterer at betale dette gebyr.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. november 2018 af Smut1

# Hvis det er sandt det du siger, som det jo nok er, siger lægen at det er egenbetaling og laver den hvis du accepterer at betale dette gebyr.

Og hvis det ikke er sandt, det du siger, så er det selvfølgelig ikke egenbetaling?


Brugbart svar (1)

Svar #12
22. november 2018 af 123434

Hej PNT

Har du snakket med en psykiater. En psykiater er læge, er gratis og uddannet i at behandle psykiske lidelser.

Du kan bede din læge eller psykiater om at skrive en lægeerklæring om, at du har psykiske problemer og derfor skal fritages fra studieaktivitetskravet. 

Jeg går selv på statskundskab, og det er altså et rigtig hårdt studie. Jeg kan godt forstå det er hårdt for dig, når du samtidig kæmper. 


Brugbart svar (1)

Svar #13
22. november 2018 af 123434

Husk at passe på dig selv. Men du kan sagtens søge om nødvendige dispensationer til at udskyde fag, dispensationer fra diverse aktivitetskrav osv. hvis du har nogle betydelige problemer. Du kan jo ikke gøre for din situation, og det er da bedre du får en udddannelse på særlige vilkår, end du går helt tabt. 

Har du søgt om SPS-støtte på uddannelsen? Dette kunne måske være en god ide. Du kan både hjælpe dig i forhold til regler og psykologisk rådgivning samt faglig støtte i form af en mentor. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
22. november 2018 af guzbak

#11 Forstår ikke helt om du prøver at være kæk eller om du reelt ikke forstår?

Hvis det ikke er sandt at trådstarter har haft denne dialog med egen læge, kan lægen ikke stå inde for det og så vil der slet ikke blive lavet en lægeerklæring.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Henvisning til psykolog og læreerklæring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.