Bioteknologi

Diffusion og Osmose HJÆLP!

04. januar 2019 af Planteelsker - Niveau: A-niveau

Jeg har virkelig brug for hjælp til at høre, om det jeg har skrevet er rigtigt. Jeg har skrevet om diffusion, osmose og den semipermeable membran. Håber meget, at der er en der kan hjælpe mig :() 

Diffusion er når molekyler spreder sig fra høj til lav koncentration. Når molekyler passerer direkte igennem en membran uden hjælp, kaldes det simpel diffusion, men når nogle molekyler er for store, skal de have hjælp af proteiner i proteinkanaler, for at komme ud og ind af membranen. Det kaldes faciliteret diffusion. På både simpel- og faciliteret diffusion bruges der ikke energi, derfor kaldes det en passivtransportmetode. I osmose foregår samme proces. Her har vi bare tale om transport af vand ind og ud af en membran. Hvis man placerer en celle i et glas vand kommer der koncentrationsforskelle. Vandet vil derfor trænge ind i cellen for at udligne koncentrationsforskellen. Det kaldes osmose. Når der er osmotisk tryk,diffunderer der lige mange vandmolekyler inde i cellen som der er udenfor cellen, så koncentrationen bliver den samme. For at opnå osmotisk tryk, anvender man nettotransport, som er den der gør, at koncentrationen er den samme og at der er lige mange molekyler på begge sider af membranen. En semipermeable membran er en membran, som ikke alle ioner og molekyler kan komme igennem, altså  halvgennemtrængelig. Det er kun vand, og molekyler der har samme størrelse eller er mindre, der kan trænge igennem en semipermeable membran.


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

I det store hele. Osmotisk tryk har dog som sådan ikke noget med ligevægt at gøre. Det osmotiske tryk, er et udtryk for hvor stort et tryk vandet yder på den semipermeable membran. Jo større forskel der er mellem den ene og den anden sides koncentrationer af stoffer, desto større er det osmotiske tryk. Når der er lige mange opløste stoffer på begge sider af den semipermeable membran, er der ligevægt i det osmotiske tryk, og vand strømmer lige hurtigt i begge retninger af den semipermeable membran.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
04. januar 2019 af Planteelsker

Hej Angel.

Mange tak, det vil jeg notere. Men er min forklaring på diffusion rigtig? 

Mvh Celina 


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

Ja - Diffusion er transport af stoffer henover membranen uden brug af energi. Det sker på grund af forskellen i koncentrationsgradienten - altså forskel mellem lav og høj koncentration. Det er også rigtigt, at man kalder diffusion for passiv transport.

Simpel diffusion er kun mulig for upolære stoffer, som er i stand til at passere cellemembranen, fordi den også er upolær. De er normalt små molekyler.

Faciliteret diffusion, er transport af polære stoffer og større molekyler ved hjælp af transportproteiner i cellemembranens overflade.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Diffusion og Osmose HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.