Studievejledning

STX eller IB

26. januar 2019 af magnussh2
Hej, jeg er en elev som fortiden er i gang med Pre-IB. Sagen er sådan at vi snart skal til at vælge om vi vil forsætte til IB eller evt. skifte til STX. Jeg er så egentlig i et kæmpe dilemma, da jeg ikke ved hvad jeg skal vælge. Føler at man hele tiden bliver fortslt hvor hårdt det er at tage en IB og ved egentlig ikke om jeg er stærk nok til at kunne klare det med gode nok karakterer. yderligere ville man vel også kunne forbedre sine karakterer ved at skifte til STX, men er selvet skiftet ikke også svært nu jeg er vant til at lære på en anden måde. Jeg tænker at jeg nok egentlig bare kommer til at læse i DK, så er der overhovedet nogle fordele ved at vælge IB fremfor STX. Eller stresser heg mig bare igennem noget meget sværere uden grund?

Er der nogen der har erfaring om de to systemer der kan fortælle hvad der er smartest at vælge. Er meget i tvivl.

Tak på forhånd!
Magnus

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2019 af Herstall

Hvis du er sikker på at du kommer til at studere i Danmark så vel dog en STX. Hvad mener du selv der ville være svært for dig, hvis du valge en STX? 


Svar #2
26. januar 2019 af magnussh2

#1 Hvad mener du selv der ville være svært for dig, hvis du valge en STX?

Tjaaa. Altså tænker det måske er svært at komme ind i en klasse i 2.g sådan rent socialt, men også fagligt. Så skal man vænne sig til dansk undervisning og nye læringsmetoder. Men ved ikke hvor svært det er at skifte. Det der mest holder mig tilbage på IB er egentlig mine venner og så bare det jeg er en smule bange for at det sociale ville være svært i den nye klasse og selvet skiftet også en smule problematisk.

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. januar 2019 af EnStuderende

Hvordan synes du selv, niveauet har været den tid, du har gået der?

Hvis du har nogle gode venner, hvor du er, så tror jeg personligt jeg ville have valgt at blive, specielt hvis der slet ikke er nogle nuværende faglige problemer - lad dig ikke slå ud af, hvad andre siger. Du finder kun ud af, hvor svært/hårdt det er, ved selv at prøve - og oftes finder man ud af, at man kan mere, end hvad man regner med. Hvis man undgår ting, fordi man er bange for, at man ikke kan klare det, så vil man aldrig finde ud af, hvad man kan klare. 

Jeg skiftede selv midt i 2.G, godt nok samme skole, men ny studieretning. Der var en del nyt at sætte sig ind i, men overordnet set var det sværeste at nå at vise lærerne, hvad man kan, når der gives årskarakter, for de kender én ikke fra 1.G mere og er derfor sværere at nå at overbevise ;) For mig blev det faktisk bedre socialt, men jeg snakkede også godt med et par stykker fra den nye klasse allerede inden jeg skiftede.

Vil sige at engelsk er en riiigtig god ting at være (ekstra) god til, hvis du gerne vil læse på universitetet, men også generelt i især den private sektor på arbejdsmarkedet. Men du skal lytte til dig selv og mærke, om det er noget for dig, og om du ville kunne holde det ud, hvis det blev lidt presset (det kan jeg så hilse og sige, at det altså også godt kan blive på de andre gymnasielle uddannelser, og især på universitet, hvis det er næste skridt).


Skriv et svar til: STX eller IB

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.