Andre fag

Optimal fordeling

05. april 2019 af Haider7 - Niveau: B-niveau
Hej

jeg har brug for hjælp til løsning af en opgave vha. henholdsvis Excel.
Der skal laves en løsning, som er i stand til at bregne en optimal fordeling af to produkter produceret med 4 forskellige arbejdsstationer - disse fire bliver brugt til at producere begge produkter. Vi skal finde en løsning, hvor det stadig er muligt at ændre på priser (råmateriale, halvfabrikata, produkter) samt efterspørgsel, og den stadig spytter en optimal fordeling ud.

Nogen derkan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april 2019 af peter lind

Det lyder som et lineær programeringsproblem, der kan løses ved hjælp af simplex algoritmen.Selve algoritmen er for kompliceret til at jeg kan referere den her. Søg på internettet evt. under operations analyse.

Skal det absolut være i excel? Det er lang tid siden jeg har arbejdet med det program og dengang kunne det ikke lade sig gøre, men det er jo nok kommet flere muligheder til siden. Det er under alle omstændigheder let at lave sådan en opgave i excel.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. april 2019 af Nabla

Så vidt jeg kan huske har Excel et indbygget værktøj, der vist nok lige skal slås til i indstillingerne, der simpelthen kaldes for "Solver". Det kan benyttes til at udføre optimering med betingelser. Værktøjet har flere løsningsmetoder, herunder simplex som Peter også nævner. Det kunne måske være værd at læse lidt om.

Held og lykke i hvert fald!


Svar #3
05. april 2019 af Haider7

Jeg har løst den. 

Det andet spørgsmål er at man skal opstille et budgetmodel der matcher data fra bilaget. Hvordan skal man gøre det?


Skriv et svar til: Optimal fordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.