Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

blod og hjerte

04. maj 2019 af Kowthar124
Jeg har valgt emnet blod og hjerte i naturevidenskabe mundtlig eksam.

Jeg har desperat brug for hjælp til følgende Punkter:

1. Opbygning
2. Funktion
3. Kredsløb
4. Respiration



Brugbart svar (1)

Svar #1
04. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

Det er jo ret store punkter. Jeg vil rigtig gerne hjælpe, men det er utroligt bredt, og meget kan du selv undersøge dig frem til. 

Specifikke forståelses ting eller undren hjælper jeg gerne med. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. maj 2019 af guzbak

Enig med #1

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
30. maj 2019 af Kowthar124

hej @skaljeglavedinelektier  jeg er færdig med at skrive om blod og hjerte, men jeg fik ikke nogen hjælp, jeg vil være taknemmelig, hvis du bare læser og tjekker, om hvad jeg skrev, er rigtigt  eller hvis jeg mangler at skrive noget vigtigt. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

Du må gerne uploade det, så skal jeg nok kigge det igennem. Eller bare de dele du er i tvivl om. 


Svar #5
30. maj 2019 af Kowthar124

document

Vedhæftet fil:blod og hjerte.docx

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

Du har uploadet et tomt dokument. Det er i hvert fald tomt, når jeg åbner det. 

Du må også gerne uploade det som en PDF-fil. 


Svar #7
30. maj 2019 af Kowthar124

docs

Vedhæftet fil:Document.docx

Svar #8
30. maj 2019 af Kowthar124

hvordan kan jeg del det som en pdf?

jeg kan kun del som e-mail 


Brugbart svar (1)

Svar #9
30. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

Det er stadig et tomt dokument hos mig. Du kan gemme det som PDF og så uploade dokumentet. 


Svar #10
30. maj 2019 af Kowthar124

Pdf
Vedhæftet fil:1Document.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #11
30. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

Nu ved jeg ikke hvad niveauet skal være ,men her er nogle mindre forslag:

Opbygning af hjertet: Du kan jo også fortælle om de vigtige hjerteklapper, der findes og fx også om hjertets impulsledningssystem og septum ventriculare. 

Pulsårene og vener: Jeg undlader at kommentere for meget her, da jeg kan se opgaven ikke direkte handler om det. Ved vener kunne du jo nævne at højre forkammer modtager afiltet blod fra særligt vena cava superior og vena cava inferior. 

Blodceller: Måske det kunne være en ide at nævne funktionen af de forskellige blodceller. 

Det store og lille kredsløb: Det kunne måske være en ide at bruge ord som systole og diastole. Her kunne man igen nævne hjerteklapperne. 

Respiration: Mitochondriet er ikke et organ men et organel. Skriv evt. "alle levende organismer har i kerneholdige celler..." - det synes jeg i hvert fald viser et større overblik, da røde blodlegemer (som godt nok ikke i den normale forstand er en celle) er uden mitochondrier. Skriv evt. at glukose er et monosaccharid i stedet for et simpelt sukkerstof. Man kunne også at glukosen nedbrydes enzymatisk til vand og kuldioxid med ilt som endelig elektronacceptor - det kræver selvfølgelig, at du også forstår det. 

Det kunne overordnet set godt trænge til at blive rettet for grammatiske fejl. Uden at vide hvor detaljeret det skal være, og hvad det helt præcist skal bruges til, er det lidt svært med rettelser og forslag til ændringer, for der er jo rig mulighed for at uddybe. 


Svar #12
30. maj 2019 af Kowthar124

tusind tak for hjælpen ;) 


Skriv et svar til: blod og hjerte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.