Religion

Vintræet i biblen

14. maj 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Vintræet

”Et andet meget anvendt træ i de bibelske tekster er billedet af Jesus som det sande vintræ. I Johannesevangeliets kapitel 15 kan man læse:

’Jeg er det sande vintræ, og min fader er vingårdsmanden (…) Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.(hvad betyder det?, har det noget at gøre med at Jesus sige at den der tror på mig, bliver jeg hos i kraft af "Helligånden",  og man dermed får et evigt liv.... eller hvad betyder det, og hvordan kan man selv via analysemodeller fortolke sådan noget i fremtiden hvis det er .

Jesus betegner sig selv som vintræet og Gud som vingårdsmanden, mens vi er grenene på træet. Det er et fantastisk billede, fordi det fører os op i vores tid 2.000 år efter, hvor kirken og medlemmerne i den stadig er grenene på det træ.”

Mit spørgsmål er skrevet med fed skrift , og tusind tk for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2019 af mathon

Det er et bevidst valg, at budskabet er holdt i dyrkningstermer.
Tilhørerne formodes alle at vide, at et vintræ ikke bærer rigelig frugt, hvis ikke det har både en god stamme og
mange velplacerede grene, så solen rigtig kan fremme dets vækst og frugtsætning via fælles saft.
Afhængighedsforholdet grene/stamme understreges - den, der bliver i mig og jeg i ham (fælles saft) - bærer megen frugt - virker for forkyndelsen om Herren (vingådsmanden) og mig. Grene uden stamme er kun livløst brænde dvs uden frugtsættende funktion: for skilt fra mig kan I slet intet gøre.


Svar #2
15. maj 2019 af HFNU (Slettet)

TAK

bærer megen frugt - virker for forkyndelsen om Herren.....hvad menes der med det sidste?


Skriv et svar til: Vintræet i biblen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.