Kemi

hjælp med ESTERLIGEVÆGT

27. maj 2019 af forvirretmatey - Niveau: B-niveau

Hej jeg prøvede at hjælpe en ven med noget kemi og det har endte med at jeg selv er blevet frustreret.

Når men til selve spørgsmål jeg forstår ikke hvordan i hulen man løser "Beregn slutkoncentrationen af eddikesyre (T)  og til og med reaktionsskemaet" 

nu er det også lidt længe siden jeg selv havde kemi så en forklaring vil være så værdsat!!

Mange tak på forhånd 

Vedhæftet fil: ESTERLIGEVÆGT sorry.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
27. maj 2019 af OliverGlue

I har en ligevægt af 

CH3COOH + C2H5OH → CH3COOC2H5 + H2O

i koble 1 og 1 mL H2SO4 som har en koncentration, som I bestemmer i kolbe 2 udfra titrering.

Titreringen af kolbe 1 reagerer også med H2SO4, men samtidig med eddikesyre, altså

CH3COOH + H2SO4 + NaOH -> korresponderende baser og vand

Stofmængden af eddikesyre i ligevægt, må være lige med stofmængden af NaOH, som I har titreret med, som ikke har reageret med H2SO4, altså svarende til den stofmængde I brugte i kolbe 2.

n_CH3COOH = n_NaOH[kolbe_1] - n_NaOH[kolbe_2], 

eller omskrevet med reaktanterne n_CH3COOH = (n_CH3COOH + n_H2SO4)[kolbe_1] - (n_H2SO4)[kolbe_2], 

Stofmængden deles så bare med startvolumen - I udtog 5 mL? - for at få koncentrationen.

Gir det mening?


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. maj 2019 af OliverGlue

I benytter koldt vand i kolbe 1 for at forhindre at NaOH hydrolyserer esteren tilbage til alkholen og carboxylaten. 

Kolbe 2 er indeholder kun H2SO4 og er bare en simpel syre-base reaktion, der kan ikke ske noget fancy ved siden af.


Svar #3
29. maj 2019 af forvirretmatey

Det giver super god mening!!! mange tak


Skriv et svar til: hjælp med ESTERLIGEVÆGT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.