Historie

Velfærdsstaten og den kolde krig

19. juni 2019 af natashahans - Niveau: A-niveau

Hej allesammen,

Jeg har trukket 24-timers eksamenen i historie og har nu læst på mine bilag, men kan simpelthen ikke få udarbejdet nogle problemstillinger. Jeg håbede I kunne hjælpe! I mine bilag har jeg:

Forsiden fra Poul Villaumes bog: Allieret med forbehold

En artikel fra Berlingske, hvor Uffe Ellemann-Jensens nye bog "Fodfejl, Da Danmark svigtede under den Kolde Krig", bliver introduceret

En artikel fra Morgenavisen Jyllandsposten: Den Kolde Krig: Atomplaner mod Danmark, hvori der bliver forklaret, hvordan Danmark var "mål", at have som øvelse til at bombe og indvandere under den kolde krig.

En beskrivelse af statsminister Poul Schlüters besøg i Washington den 12. september 1985

H.C Hansens brev til Bulganin (Sovjets ministerpræsident), her forklare han, at Danmark ikke opruster ved at melde sig ind i NATO

HC Hansens notat til Usas ambassadør Val Peterson, hvori Hansen godkender placering af atomvåben på Grønland,

Næste bilag består af et kort over forsvarsalliancerne under den kolde krig

Næste bilag består af fodnote politikkens konsekvenser og betydninger

Næste er uddelte foldere, hvori der står, hvad man skal gøre "hvis krigen kommer"

Næste er billeder, samt forklaring af sikkerhedsrum

Sidste viser Nato-landenes forsvars udgifter fra 1950-2014, hvor kurven langsomt er gået nedad, men var utrolig høj, omkring 1954

Håber virkelig, at I kan hjælpe mig, da jeg ikke har meget tid at løbe på og virkelig sidder fast!


Skriv et svar til: Velfærdsstaten og den kolde krig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.