Oldtidskundskab

Hvilke emner har i haft i oldtidskundskab?

27. juni 2019 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau

Jeg skal have oldtidskundskab i 3g, og kunne godt tænke mig, at vide hvilke (relevante) emner man kommer ind på?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2019 af zMARIAz

Jeg har ikke haft old endnu, men jeg ved lidt om det, da min bror har haft det.

Du vil helt sikkert skulle arbejde med Homers værker “Iliaden” & “Odysseen” og også Sofokles’ værk “Ødipus”. Derudover lærer man lidt om de diverse guder og nogle få græske termer/ord.

Du skal også være forberedt på forløb om antikkens filosofi, kultur, samfund & historie. Desuden lærer du også om, hvordan dette har påvirket nutidens Europa.

Derudover introduceres du til kunst (malerier, skulpturer) og arkitektur fra græsk-romersk oldtid.


Læs mere her: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/studentereksamen-stx/oldtidskundskab-c-stx

Svar #2
29. juni 2019 af nutellaelsker

Ok tusind tak for svar. Skal nok kigge på ug.dk :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Polyfemos-Odysseen,  sokrates` forsvarstale, lidt om de forskellige stilarter, dorisk, ironisk, korintisk, Homer`s Iliade, Ovids metamefoser, forskellige statuer og deres opbygning og deres holdninger som F.eks. kontrapost du ved alt det fra arkarisk tid.


Skriv et svar til: Hvilke emner har i haft i oldtidskundskab?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.