Bioteknologi

spejlbilledeisomerer

12. september 2019 af Bygningsingeniør - Niveau: A-niveau

Hej SP

Er der nogen som kan forklat mig hvordan man kan finde assymetiske carbon atom i det vedhæftet struktur af penicillin G. Gerner også forklar hvorfor forekommer der stereoisomerer i pencillin.

Mange tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2019 af Skaljeglavedinelektier

For at der er tale om et asymmetrisk C-atom, skal der være bundet 4 forskellige substituenter til dette C-atom - altså 4 forskellige atomer eller grupper. 

Der er 3 asymmetriske C-atomer i penicilin G - prøv at se om du kan finde dem eller henvend dig igen.   


Svar #2
12. september 2019 af Bygningsingeniør

#1

For at der er tale om et asymmetrisk C-atom, skal der være bundet 4 forskellige substituenter til dette C-atom - altså 4 forskellige atomer eller grupper. 

Der er 3 asymmetriske C-atomer i penicilin G - prøv at se om du kan finde dem eller henvend dig igen.   

Hej igen 

Jeg mærkede på de vedhæftet figur, er det korrekt, hvis ja hvorfor/hvordan?

Mange tak på forhånd!


Svar #3
12. september 2019 af Bygningsingeniør

#1

For at der er tale om et asymmetrisk C-atom, skal der være bundet 4 forskellige substituenter til dette C-atom - altså 4 forskellige atomer eller grupper. 

Der er 3 asymmetriske C-atomer i penicilin G - prøv at se om du kan finde dem eller henvend dig igen.   

Jeg vil også gerne spørg hvorfor er der tale om assymetiske carbon i figuren, hvis det okay?


Svar #4
12. september 2019 af Bygningsingeniør

Altså det skulle komme fra spejlebilledeisomerer, men det kan jeg ikke se?

Er der nogen som kan hjælp?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. september 2019 af Skaljeglavedinelektier

#2 Ja det er korrekt. Hvordan har du fundet dem, hvis du ikke ved, hvordan man finder dem?

#3 For at der er tale om et asymmetrisk C-atom, skal der være bundet 4 forskellige substituenter til dette C-atom - altså 4 forskellige atomer eller grupper.


Skriv et svar til: spejlbilledeisomerer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.