Studievejledning

jura

15. oktober 2019 af ArneBKS

Jeg har desværre ikke et højt snit til at blive taget i betragtning til jurastudiet på Århus Universitet, og har i den forbindelse overvejet at karakterforbedre min adgangskravsfag Dansk A og Engelsk B.

I gymnasiet fik jeg følgende karakterer: Dansk A: 10,02, Engelsk B: 10,4.

Hvis man vil karakterforbedre skal man så op i både den skriftlige og mundtlige eksamen en gang til,  også selvom man i forvejen har gode karakterer i fx skriftlig dansk og kun vil forbedre sin mundtlige præstation? Skal man så op i både skriftlig og mundtlig eksamen? Eller kun der hvor der er behov for karakterforbedring. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2019 af OliverHviid

Jeg ved ikke hvad du mener med "karakterforbedre"; hvis man har afsluttet (dvs. været oppe til alle sine eksaminer og fået sit bevis) sin gymnasiale uddannelse, så kan man ikke forbedre sit snit; snittet bliver "låst" som det hedder.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. oktober 2019 af AndersSander

Gælder kun i kvote 2: Århus Universitet og Ålborg Universitet

Ja, karaktermæssigt vil det kun være dine karakterer i Dansk og Engelsk, som vil blive taget i betragtning. Hvis du gerne vil forbedre dit gennemsnit i fagene, så vil jeg råde dig til at tage kontakt til dine nærmeste VUC’er, og høre, om de udbyder fagene til karakterforbedring. Det vil egentlig sige, at du vil komme til at tage de samme fag igen, og hvis du ender med at få højere karakterer end dine nuværende, så vil vi tage dem i betragtning i stedet for. Adgangskvotient i kvote 2 sidste år lå på 9,2. Man tager udgangspunkt i de to relevante fag og udregner gennemsnittet af det.

Hvis du beslutter dig for at gå i gang med at karakterforbedre, så skal du lige tjekke op på vores dokumentationsfrister. Dem kan du læse her.

Syddansk Universitet og Københavns Universitet gælder ikke. Du skal op til en såkaldt optagelsesprøve

Held og lykke fremover.


Skriv et svar til: jura

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.