Bioteknologi

Ekstraktion af kaffe bønner

25. oktober 2019 af MajaXm - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg har fået et eksamenssæt for jeg skal lave. I dette eksamenssæt lyder en af opgaverne på at man skal forklare step for step hvordan man kan ekstrahere koffein via den beskrevne metode (de vedhæftet) 

Jeg forstår ikke det første step? 

Hvad gør det at koge malede kaffebønner og natriumcarbonat opløsning i 10 minutter? 

Der udover forstår jeg ikke hvorfor dichlormethan sørgser for at koffeinen ikke er der på base form? 

på forhånd tak for hjælpen :) 

Vedhæftet fil: Koffein opgave.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2019 af Soeffi

#0.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2019 af Soeffi

#0. Du skal formodentlig koge med natriumcarbonat for at få koffein på basisk form. Dermed er det tungtopløseligt i vand og letopløseligt i organisk fase.


Svar #3
26. oktober 2019 af MajaXm

#2

#0. Du skal formodentlig koge med natriumcarbonat for at få koffein på basisk form. Dermed er det tungtopløseligt i vand og letopløseligt i organisk fase.

Hvorfor kommer koffein på basisk form af at koge det med natriumcarbonat? 

som jeg har forstået det, så skal koffeinen ikke være på basisk form, da dette vil resultere i at det binder sig til vand (grundet ladningen) og man kan dermed ikke ekstrahere det? 


Svar #4
26. oktober 2019 af MajaXm

#3
#2

#0. Du skal formodentlig koge med natriumcarbonat for at få koffein på basisk form. Dermed er det tungtopløseligt i vand og letopløseligt i organisk fase.

Hvorfor kommer koffein på basisk form af at koge det med natriumcarbonat? 

som jeg har forstået det, så skal koffeinen ikke være på basisk form, da dette vil resultere i at det binder sig til vand (grundet ladningen) og man kan dermed ikke ekstrahere det? 

Mener at det ikke må være på syre form 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2019 af Soeffi

#4. Jeg er ikke sikker, for koffein er vandopløseligt uanset hvilken form, at det er på.

Brugbart svar (0)

Svar #6
27. oktober 2019 af Hjælper039

#4
#3
#2

#0. Du skal formodentlig koge med natriumcarbonat for at få koffein på basisk form. Dermed er det tungtopløseligt i vand og letopløseligt i organisk fase.

Hvorfor kommer koffein på basisk form af at koge det med natriumcarbonat? 

som jeg har forstået det, så skal koffeinen ikke være på basisk form, da dette vil resultere i at det binder sig til vand (grundet ladningen) og man kan dermed ikke ekstrahere det? 

Mener at det ikke må være på syre form 

Natriumcarbonat er en base, så kaffevandet bliver basisk. Derfor vil ingen af N-atomerne (der har et ledigt elektronpar/'lone pair', optage en hydron, der ellers ville gøre coffein elektrisk ladet og derfor meget hydrofil.


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. oktober 2019 af Soeffi

#6. På tegningen nedenfor er de tre røde N'er tertiære aminer, mens det blå N er en imin. Alle fire N'er er basiske, dog er iminen det i mindre grad end de andre.


Skriv et svar til: Ekstraktion af kaffe bønner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.