Kemi

stereoisomere

01. december 2019 af Signekas - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har vedhæftet en opgave hvori, jeg ikke kan finde ud af opg. b) og c). Det er først opgave vi har for om stereoisomere, og håber noget kan hjælpe mig med at forklare hvordan jeg kan lave opgaven :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2019 af janhaa

b) 3 trur jeg


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. december 2019 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2019 af Soeffi

#0. a) De funktionelle grupper er markeret nedenunder...

A. Benzenring eller phenylgruppe
B. Ester
C. Amin (sekundær)
D. Amid
E. Carboxylsyre

Vedhæftet fil:1925554.png

Svar #4
01. december 2019 af Signekas

#3

#0. a) De funktionelle grupper er markeret nedenunder...

A. Benzenring eller phenylgruppe
B. Ester
C. Amin (sekundær)
D. Amid
E. Carboxylsyre

Tak for hjælpen Soeffi, det var også hvad jeg var kommet frem til i a)
Det var merer b/c omkring stereoisomere, jeg simpelthen aldrig har prøvet at lave en opgave om før, ved du hvordan man kan finde frem til det? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. december 2019 af Soeffi

#0. b) Formlen for antallet af stereoisomerer er (2antal asymmetriske kustofatomer)/(2antal symmetriplaner).

Her er der ingen symmetriplaner, så svaret er 23 = 8.

Note:

Symmetriplaner kan kun optræde, nær antallet af asymmetriske kulstofatomer er et lige tal.

Stereoisomeri kan også forekomme for spiralstrukturer uden, at der er asymmetriske kulstofatomer. Dette skyldes, at spiraler kan være snoet to veje.


Svar #6
01. december 2019 af Signekas

#5

#0. b) Formlen for antallet af stereoisomerer er (2antal asymmetriske kustofatomer)/(2antal symmetriplaner).

Her er der ingen symmetriplaner, så svaret er 23 = 8.

Note:

Symmetriplaner kan kun optræde, nær antallet af asymmetriske kulstofatomer er et lige tal.

Stereoisomeri kan også forekomme for spiralstrukturer uden, at der er asymmetriske kulstofatomer. Dette skyldes, at spiraler kan være snoet to veje.

Hvordan ser vi at der er 3 assymetriske kulstofatomer? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2019 af Soeffi

#6. Hvordan ser vi at der er 3 assymetriske kulstofatomer? 

Det er markeret med de "kileformede" bindinger.


Svar #8
01. december 2019 af Signekas

Altså de helt sorte "strenge" ud? :)


Svar #9
01. december 2019 af Signekas

Hvis der ikke er disse kileformede bindinger i et molekyle, og man alligevel skal finde stereoisomere, er der så en måde at se det på ellers? :)


Svar #10
01. december 2019 af Signekas

#5

#0. b) Formlen for antallet af stereoisomerer er (2antal asymmetriske kustofatomer)/(2antal symmetriplaner).

Her er der ingen symmetriplaner, så svaret er 23 = 8.

Note:

Symmetriplaner kan kun optræde, nær antallet af asymmetriske kulstofatomer er et lige tal.

Stereoisomeri kan også forekomme for spiralstrukturer uden, at der er asymmetriske kulstofatomer. Dette skyldes, at spiraler kan være snoet to veje.

Vil du også forklare mig hvordan jeg kan angive konfigurationen at samtlige stereoisomere? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. december 2019 af Soeffi

#9. Du starter med at sætte de manglende H'er på. Dernæst skal du vurdere hvilke C'er, der har fire forskellige grupper siddende på sig.
Vedhæftet fil:1925554 (1).png

Brugbart svar (0)

Svar #12
01. december 2019 af Soeffi

#11.


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. december 2019 af Soeffi

#0 Du skal finde R,S-konfigurationen til hvert asymmetrisk kulstofatom. Nedenunder er fremgangsmåden vist for det asymmetriske kulstofatom, der sidder længst til venstre i kæden.

Man finder prioriteten af de atomer, der er bundet til C'et. Prioriteten afgøres af atomnummer. Her er H mindst og dette har derfor lavest prioritet. Hvis to atomer har samme atomnummer, så afgøres prioriteten af det størst atom, der er knyttet til dette osv. 

Man nummerer atomerne med de tre højeste prioriteter som vist. Man finder ud af om H vender ned under eller op over tegningens plan. Her vender H over. Man finder omdrejningsretningen fra højeste til laveste prioritet. Her er det mod uret. 

Da H'et vender op ad skal denne retning vendes om, så det bliver med uret. Omdrejningsretning med uret kaldes R, dvs. dette er en R-konfiguration. 

Vedhæftet fil:1925554.png

Skriv et svar til: stereoisomere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.