Studievejledning

Studieskift

08. december 2019 af GeniusEllerNoget
Hej, jeg er en meget frustreret pige, som fortryder sit HF valg gevaldigt meget! Jeg startede på HF i år, har gået der i 4 måneder eller lignende, og kunne så mega godt tænke mig at skifte til STX - jeg snakkede med min studievejleder, men hun sagde at det var for sent da de havde afsluttet eksamen osv, og så skulle jeg søge ind næste år (4 år i skole) hvilket jeg naturligvis ikke gider. Sagen er den, at jeg har fundet ud af at STX er meget mere mig, og jeg har virkelig behov for det sociale (som der ikke er i en HF klasse), derudover fylder musik en stor del af mig, og jeg kan ikke få musik her på HF. Jeg har nogle fine venner, men jeg har bare sådan lyst til en STX da jeg heller ikke ved hvad jeg vil efter HF! Jeg er lidt træt af at blive set ned på, som HF’er (det gør man mærkeligt nok), og jeg skulle nok have hørt et sted at man kunne starte i 2.G efter 1. HF, og afslutte derfra. I starten var jeg indstillet på at skulle blive hurtig færdig, da jeg ikke troede jeg var “gym typen” men det er jeg virkelig, og jeg fortryder mit valg så meget. Hjælp med nogle råd eller andet

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2019 af Anders521

# 0

Det er intet andet du kan gøre, end at følge studievejlederens råd. P.t. er mange hf-elever i færd med at forbedre sig til KS-eksamen. Med juleferien lige om hjørnet og sikkert andet der skal overstås først, må du bevæbne dig med tålmodighed. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. december 2019 af mettemettemette

#0  Jeg er lidt træt af at blive set ned på, som HF’er (det gør man mærkeligt nok)

Som gammel HF-er, der lige nu går på universitetet, kan jeg oplyse, at den nedvurdering er midlertidig.. Når du går et trin op, betragtes din HF som værende lige så god som en STX. Du skal helt sikkert gøre det der er bedst for dig, men lad være med at lade andres holdninger bestemme den retning du går. Sjovt nok mødte jeg forleden en underviser på universitetet, der respekterede HFere mere end STXere. Han sagde "de får for høje årskarakterer i gymnasiet og ved eksamensbordet rykker de så et niveau ned, fordi deres lærere har været for venlige. En HF karakter er ærlig for den er 100% baseret på elevens niveau, mens en STX er sminket".


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. december 2019 af ShadH

Bare lige for at supplere #2, så har jeg i alt min tid på universitetet aldrig oplevet et tidspunkt hvor det har været relevant eller af interesse hvilket gymnasium man er gået på - både fra et fagligt- og socialt perspektiv. Det har altid været os meget underordnet, så hold gerne din HF lige så højt som alle de andre gymnasielle uddannelser


Skriv et svar til: Studieskift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.