Studievejledning

Bachelor studieskift og ungdomsbolig

21. december 2019 af Wistnew
Hej, jeg bor i en ungdomsbolig og er på 3 semester på AAU, men vil gerne skifte bachelor til sommer. For at komme ind på den nye uddannelse, så skal jeg læse Historie 0-B i april og maj, hvor jeg får 2 måneders SU til det. Jeg vil dog være uden SU i juni, juli og august.

Historie 0-B er kun et virtuelt hold som ligger i april og maj, hvilket egentligt har vent hele mit studieskift på hovedet, da jeg troede man kunne have læst det op i sommerferien og have blevet på min nuværende uddannelse indtil da.

Vil jeg blive smidt ud af min ungdomsbolig hvis jeg dropper ud af min bachelor i april, for at læse historie og derefter måske arbejde hen over sommerferien?

Ungdomboligen er lige ved siden af begge bachelor uddannelser, og hvis jeg blev smidt ud af boligen, så vil jeg jo prøve på at flytte ind igen lige med det samme og det hele vil være spild af tid.

De tjekker om jeg er studerende hvert år i oktober og jeg har skrevet under for dette indtil næste oktober.

Hos min udlejer AKU skriver de dette:

"Hvis der ikke er planer om - inden for en kortere periode - at finde et nyt studie eller læreplads, så skal du opsige din lejlighed. Kontakt evt. AKU-Aalborg og hør nærmere ift. DIN situation."

https://www.aku-aalborg.dk/dk/lejer/faq-for-lejere/

Så jeg håber en kortere periode kunne være juni, og så at de ikke tæller sommerferien.

Jeg er dog ikke tryk ved at skrive til dem, hvis de vil checke efter endnu grundigere, så skriver derfor lige først denne post.

Jeg ved heller ikke om jeg skal melde mig ud af universitet før jeg starter på at læse op på Historie B og så fravælge SU fra Uni, hvis nu det kunne bruges som bevis på studieaktivitet.

I juni, juli og august har jeg også brug for et arbejde. Jeg har dog set at der er noget der hedder uddannelseshjælp, som jeg kan søge. Det lyder dog til at de tvinger til at at lave havearbejde med det samme, så det er nok bare en back-up, hvis jeg ikke finder job. Det hele afhænger dog af at jeg ikke bliver smidt ud af min bolig.

Hvad andre valgmuligheder har jeg overhovedet for at få det hele sat sammen? Det går mig meget på at jeg ikke vil være under uddannelse i 3 måneder, før jeg har ikke lyst til at flytte ud, bare for at prøve at flytte tilbage måneden efter.

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2020 af mettemettemette

"Hvis der ikke er planer om - inden for en kortere periode - at finde et nyt studie eller læreplads, så skal du opsige din lejlighed."

Du skal ikke kontakte dem eller opsige boligen, da du jo netop har planer om et studie. Hvis du, mod forventning, skulle blive spurgt inden oktober, kan du bare beskrive dine planer. Det var nok i mit tilfælde. De noterede det ned og bad mig indsende bevis på, at jeg havde søgt ind når det skete.


Skriv et svar til: Bachelor studieskift og ungdomsbolig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.