Religion

Syndefaldsmyten

01. februar 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

En fortolkning på syndefaldsmyten går på, at mennesket efter at have syndet går fra barn, som er uskyldig og ikke kender til seksualiteten til at blive voksen, og have syndet, og samtidig det at have fået kendskab til sin krop og seksualitet.  

Kan man udefra denne fortolkning også sige at der så sker en overgansritual?


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. februar 2020 af KageSpiseren

man kan vel sige det er et "ubevidst overgangsritual" da det er de fleste religioner ser det som en synd at have intim samleje før ægteskab, men så hellere det end deres søn eller datter er til samme køn, men for mænd/drenge vil der være respekt i det, mens over kvinder vil der være skam over det.


Svar #2
16. februar 2020 af HFNU (Slettet)

Hej,mange tak fordi du tog dig tid til at svare på mit spørgsmål . Jeg har afleveret opgaven nu, men jeg har godt nok , kommet til at skrive at det var et overgangsritual , men kan godt se hvad du mener med at det jo er ‘ ubevidst overgangsritual’ . Men hvordan fortolker du det med ægteskab og samleje ift denne myte ?

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. februar 2020 af KageSpiseren

Jeg fortolker det med ægteskab og samleje ift denne myte med at du har skrevet og jeg citerer:

"at mennesket efter at have syndet går fra barn, som er uskyldig og ikke kender til seksualiteten til at blive voksen, og have syndet, og samtidig det at have fået kendskab til sin krop og seksualitet"

Altså synden spiller en stor del her. Pga.

Mange religiøse anser samleje før ægteskab en stor synd. Det vel også det du har skrevet at barn med ingen viden går fra med viden og til status som mand. Jeg fortolker det således at man lærer fra enhver synd og at den læring man får fra den synd helst er en påvirkning af den syndende person til ikke være syndende.


Svar #4
16. februar 2020 af HFNU (Slettet)

Nåår ja, selvfølgelig


Skriv et svar til: Syndefaldsmyten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.