Engelsk

Is og are på dansk

01. marts 2020 af linimuzz - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg er ved at lave en aflevering i engelsk hvor man skal finde og rette fejl. Rettelserne skal bestå af de tre taksonomiske niveauer (redegør, analyser og vurder). Jeg har fundet en fejl hvor man skal rette "is" til "are". Herefter har jeg forklaret hvorfor dette er tilfældet. Men hvad er reglerne når det kommer til det danske sprog? "Is" og "are" svarer jo til det danske "er", men jeg ved ikke hvad man skal fortælle om det og hvad reglerne er. Er der nogen som kan hjælpe?

Sætningen med fejlen: Though the fraternal love it feels for Cambridge is real and enduring, the rivalry is necessarily intense and the laws of primogeniture is constantly invoked. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2020 af Stygotius

På engelsk er der kongruens (overensstemmelse) i tal og person mellem et verballed og subjektet .

I dit eksempel er i den sidste sætning subjektet "the laws" og verballeddet "is/are".

Da subjektet er i flertal, skal verballeddet også være det, og der skal derfor stå '"are"


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts 2020 af Stygotius

Glem #1

På engelsk er der kongruens (overensstemmelse) i tal og person mellem et verballed og subjektet .

I dit eksempel er i den sidste sætning subjektet "the laws" og verballeddet "is/are".

Da subjektet er i flertal, skal verballeddet også være det, og der skal derfor stå '"are"

På dansk eksisterer dette problem ikke da vi  ikke (mere) har forskellige former for verber i ental og flertal .


Skriv et svar til: Is og are på dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.