Eksamensforberedelse

Har virkelig brug for hjælp med den her problemformulering

15. april 2020 af Sammyjskj - Niveau: B-niveau

Med udgangspunkt i Newtons tyngdelov, F-mg og uafhængighedsprincippet skal du vise, hvordan kasteparablen kan beskrives som en vektorfunktion.

Jeg vedhæftet en film som viser mine udregninger, men ved overhovedet ik om det er rigtigt. Kan nogen fortælle mig om det er rigtigt? 

Vedhæftet fil: hj;lp.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2020 af mathon

Uden luftmodstand med
begyndelsespunkt i (0,0):

                                          \small \begin{array}{lllllll}\textup{begyndelseshastighed:} & \textbf{v}_o = \begin{pmatrix} v_{ox} \\ v_{oy} \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} v_o \cdot \cos(\alpha) \\ v_o \cdot \sin(\alpha) \end{pmatrix}&&\alpha\textup{ er vinklen med vandret} \\\\\textup{hastighed:} & \textbf{v}(t) = \begin{pmatrix} v_x\\v_y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} v_{ox} \\ v_{oy} - g \cdot t \end{pmatrix} \\\\ \textup{stedvektor:} & \textbf{s}(t)=\begin{pmatrix}x \\ y \end{pmatrix} =\begin{pmatrix} v_{ox} \cdot t \\ -\frac{1}{2}\cdot g \cdot t^2+v_{oy}\cdot t \end{pmatrix} && t = \frac{x}{v_{ox}}\qquad \textup{som indsat i y-koordinaten }\\ \textup{giver:} \\\\ \textup{kasteparablen:}& y = -\frac{g}{2 \cdot {vo}^2 \cdot \cos^2(\alpha)} \cdot x^2 + \tan(\alpha) \cdot x \end{array}               


Svar #2
16. april 2020 af Sammyjskj

#1 Phew godt nok. Jeg slettede også det hele, og skrev det som du skrev. Havde overset formlen for kasteparablen. Tak for det :)

Skriv et svar til: Har virkelig brug for hjælp med den her problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.