Religion

Toraen HJÆLP!

02. juni 2020 af Woaw123 - Niveau: 9. klasse

Jeg har ledt i flere kilder omkring hvad Toraen er, og der er mange forskellige fakta, eller også giver det bare ikke mening for mig: 

Er Toraen et helligt skrift indeholdende de fem mosebøger? Og har mosebøgerne noget at gøre med tanakhen? 

Eller er Toraen et helligt skrift indeholdende det gamle testamente og tanakhen?

Synes det er lidt langhåret, hvis I ved det må i meget gerne forklare det simpelt. Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. februar 2021 af spindeltrappe

Tora kan betegne flere ting:

De fem mosebøger (kaldes også pentateuken).

Den hebræiske bibel hedder Tanakh. Pentateuken udgør første del af Tanakh. 

Toraen kan også betegne hele den skriftlige lov - og også den mundtlige lov. 

--------------------

Så det er helt forståeligt, at du er blevet forvirret. Jeg læser religion på universitetet, og da vi havde om jødedom, stillede jeg mig selv de samme spørgsmål som dig, og der kom endnu flere skrifter til dér, så du kan tro, det tog mig lang tid at forstå det. Men begrebet afhænger altså af kontekst, og der er forskellige holdninger til, hvad ordet kan betegne. 

Men som udgangspunkt tænker jeg ikke, man går fejl af at kalde De fem mosebøger for Tora. Så kan man "udvide" begrebet til også bibelen eller hele den jødiske lov, hvis man vil. :-)

Synes, du har gjort et godt forsøg i at finde svaret selv ved at kigge efter kontekst.

--------------------

Desuden: "Det Gamle Testamente" er den kristne betegnelse for den hebræiske bibel.


Svar #2
12. december 2021 af Woaw123

#1

Tora kan betegne flere ting:

De fem mosebøger (kaldes også pentateuken).

Den hebræiske bibel hedder Tanakh. Pentateuken udgør første del af Tanakh. 

Toraen kan også betegne hele den skriftlige lov - og også den mundtlige lov. 

--------------------

Så det er helt forståeligt, at du er blevet forvirret. Jeg læser religion på universitetet, og da vi havde om jødedom, stillede jeg mig selv de samme spørgsmål som dig, og der kom endnu flere skrifter til dér, så du kan tro, det tog mig lang tid at forstå det. Men begrebet afhænger altså af kontekst, og der er forskellige holdninger til, hvad ordet kan betegne. 

Men som udgangspunkt tænker jeg ikke, man går fejl af at kalde De fem mosebøger for Tora. Så kan man "udvide" begrebet til også bibelen eller hele den jødiske lov, hvis man vil. :-)

Synes, du har gjort et godt forsøg i at finde svaret selv ved at kigge efter kontekst.

--------------------

Desuden: "Det Gamle Testamente" er den kristne betegnelse for den hebræiske bibel.

Mange tak, har først læst det nu. Jeg fandt vist ud af det i sidste ende. Fremlæggelsen blev udemærket, tak :D


Skriv et svar til: Toraen HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.