Studievalg og videregående studie

Afskaffelse af hurtigstartsbonus

19. juni 2020 af HjælpGerne

Hej SP,
Jeg ville gerne høre fra jer, hvad I tænker om afskaffelsen af hurtigstartsbonus og dens udslag på adgangskvotienterne.
Mit spørgsmål er så, om I tænker, at det er muligt at komme ind på medicin studiet, enten på KU eller SDU, med et snit på 10,4/10,5 (jeg er også 100% sikker på, at vælge standby). Med afskaffelsen af hurtigstartsbonus vil adgangskvotienterne vel falde?

Håber der er nogen, der umiddelbart har nogle tanker om dette.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2020 af physique

Ja hurtigstartsbonus afskaffes og der kommer 5000 nye pladser, men du skal også tænke på at vi ikke fik alle vores eksamener og at flere folk ikke tager sabbatår pga corona. Tænker ikke den kommer til at rykke sig utroligt meget


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2020 af Legendarycreature

Jeg kan heller ikke blive klog på det. Der er ikke andet for end at vente og se og så bare håbe. Ligger 1,2 karakter (m. startbonus, 0,6 uden) over sidste års adgangskvotient på den uddannelse jeg har som 1 prio og føler mig slet ikke sikker.

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2020 af Verittas (Slettet)

Hvis 10,4/10,5 er dit snit uden hurtigstartsbonus, så vil du med bonus have et snit på omkring 11,2-11,3. Dette kan ses i forhold til SDU og KU, hvor snittet sidste år lå på 11,1 og 11,0 (nu med uden hurtigsstartsbonus vil den måske være omkring 10,2) - men som sagt, så er det virkelig svært at forudse, fordi der er så mange andre faktorer, der spiller ind.

Men et snit på 10,4/10,5 er stadig ret flot! Godt klaret !!


Svar #4
20. juni 2020 af HjælpGerne

#1
Det er nemlig det.
Hvis man eksempelvis fik 12 til sin skriftlige årskarakter i matematik, og man så også har trukket det, så kommer der lige til at stå et ekstra 12-tal. Dog gælder dette for alle. Men jeg tænker, at hvis jeg nu ikke kan komme op i år, så vil jeg måske godt kunne, alt efter hvor meget jeg mangler fra adgangskvotienten.

#3
Netop, håbede nemlig også på, at den ville falde til omkring de 10,2.
Mange tak. :) Der er selvfølgelig nogle fags karakter, jeg ikke er helt stolt over, men lad os se, hvad der sker. Corona og afskaffelsen af hurtigstartsbonus har ændret på det hele, men vi ved selvfølgelig ikke endnu, om det er på en god eller dårlig måde.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. juni 2020 af mikkel981

Jeg tror næppe den falder så meget. Mit bud er mellem 10,5 - 10,7.


Svar #6
20. juni 2020 af HjælpGerne

så vil jeg måske godt kunne næste år, alt efter...*


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juni 2020 af mikkel981

Jeg tror sagtens du kan komme ind på standby, f.eks. i Aalborg.


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. juni 2020 af Verittas (Slettet)

#5 

I år er der er en del ting, der spiller en stor rolle. På den ene side bliver der skabt flere studiepladser, men på den anden side, vil der med stor sandsynlighed være flere, der søger direkte videre, og derfor er det utrolig svært at afgøre, hvordan billedet ser ud efter 28.juli. Jeg tror stadig, at der er god chancer for KU eller SDU, men igen det er bare spekulationer...


Svar #9
20. juni 2020 af HjælpGerne

#5 + #7
Sidste år lå adgangskvotienten for SDU på 11,0 og standby på 10,7.
Så jeg håber i det mindste på, at SDU vil falde til 10,4. Så har jeg i det mindste en chance på SDU.
Men som Verittas siger, så er der meget der spiller ind.
Så det, der kan gøres, er at håbe på det bedste. :)

Og tak for alle jeres svar.


Skriv et svar til: Afskaffelse af hurtigstartsbonus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.