Geografi

sfærisk trekant

09. august 2020 af Volton - Niveau: 10. klasse

Hej derude

Fra en bekendt fik jeg disse 2 vinkler og 1 side på en sfærisk trekant - han postulerede at opgaven var så godt som uløselig. Har han ret i det??

A=88 C=31  b= 28,5

vh Tonny


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. august 2020 af ringstedLC

Med en side og to hosliggende vinkler; cos.-relationen til den tredje vinkel. Derefter igen cos.-rel. ( el. sin.-rel.) til de to sider.


Svar #2
09. august 2020 af Volton

Hej Ringsted og tak for svar - du skriver man kan buge -cos-relationen til at finde vinkel B men cos c siden mangler jo hvis det er denne du mener : cos B= - cos A*cos C+sin A*sin C *cos c  ?? vh Tonny


Svar #3
09. august 2020 af Volton

Sorry Ringsted - jeg så forkert relationen du skriver er helt rigtig - jeg vil lave opgaven og sende til min bekendte med resultatet - fortsat god søndag fra Tonny


Svar #4
09. august 2020 af Volton

Hej igen Ringsted - så er opgaven løst.

side a= 31,69 b= 28,45 c=  15,71  vinkel A= 88 B=65 C=31 - hav en dejlig aften fra Tonny


Brugbart svar (1)

Svar #5
09. august 2020 af ringstedLC

Husk at den sfæriske cos.-rel., ganske som den "almindelige" cos.-rel. kan bruges på flere måder.

Se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Solution_of_triangles#Solving_spherical_triangles om hvilken relation og hvornår, den kan bruges.

N.B. For en god ordens skyld, - væn dig til at skrive " º " (grader), når opgaven/resultatet er i grader. Det du skriver fx i #0 og #4 skal faktisk læses som radianer. Du har tegnet i "Ω"- knappen.


Svar #6
10. august 2020 af Volton

Hej Ringsted og Tak for både svar og linket - det vil jeg kikke på. Jeg skal nok huske " ° " fremadrettet - God dag fra Tonny


Skriv et svar til: sfærisk trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.