Latin

Adjektivernes bøjning

13. september 2020 af GretelKaiser - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg er ret meget i tvivl om adjektivernes bøjning. 

De skal selvfølgelig bøjes i køn, tal og kasus efter det substantiv, som de lægger sig til. 

Substantiver bøjes efter deklinationer, det er jeg med på - og det gør adjektiver også. Men hvilke deklinationer bøjes adjektiver efter? Den samme som substantivet? 

Og hvad er forskellen på 1 og 2 deklination hos adjektiver - hvornår bruger man hvad? Eller er det det samme? For sådan står det i bøjningsskemaet?

Vh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2020 af Tqooa

Hej,

groft sagt er substantivernes og adjektivernes bøjninger de samme. Der er nogle enkelte forskelle i 3. deklination, men det tror jeg ikke, at man skal have styr på til AP.

Et substantiv har i udgangspunktet én deklination, det går efter. Altså går det efter 1., 2., 3., 4. eller 5. deklination. Et adjektiv kan dog lægge sig til ord fra alle deklinationer og alle køn og skal derfor være "tilpasningsdygtigt". Derfor er det ikke nok for adjektiver, der bøjes efter 1.-2. deklination at bøjes efter en af dem. Bøjes adjektivet i feminium, går det efter 1. deklination, og bøjes det i maskulinum eller neutrum, går det efter 2. deklination. Grunden til dette er (eller kan måske snarere forståes sådan?), at langt de fleste 1. deklinationsord er feminium og langt de fleste 2. deklinationsord er maskulinum eller neutrum. At bøje efter 1. deklination kommer derfor til at "føles feminint" og gøres derfor ved alle ord i femininum, og at bøje efter 2. deklination kommer til at "føles maskulint / neutrumsagtigt" ord gøres derfor ved alle ord i maskulinum/neutrum.


Skriv et svar til: Adjektivernes bøjning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.