Latin

Gymnasiet.

22. september 2021 af Malteee1 - Niveau: C-niveau

Hejsa

Jeg er lige startet på gymnasiet (STX) her i år, og jeg er mega nervøs for at dumpe eksamerne i grundforløb. 

Nogle gode tips? Hvad sker der hvis jeg dumper alle 3 eksamer? AP, latin og NV.  Tak på forhånd:))


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2021 af Moderatoren

Følg med i undervisningen, lav dine lektier, stil spørgsmål til det, som du ikke forstår.

Hvis du dumper alle 3, så skal du nok overveje om STX er noget for dig – men hvorfor skulle du dog dumpe :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. september 2021 af Lokallurker

Hej ven.

Der sker som udgangspunkt ikke noget, såfremt du dumper alle tre fag. Hvilken konsekvens det kommer til at have, er til gengæld op til dig.

Såfremt du dumper et eller flere fag på en STX, kan du enten:

1. Vælge at lade dumpekarakteren stå, og så sørge for at få bedre karakterer i andre fag, således at dit gennemsnit ender med at ligge over 02. 
2. Vælge at tage faget igen, og få en ny eksamen.
3. Vælge at tage faget som selvstuderende, og derved få en ny eksamen uden undervisning.

Det er her vigtigt at understrege, at såfremt du består med en lav karakter, kan fagene ikke tages igen - (Det er muligt, men er en større omvej og klart en gråzone).

Så is på, du bliver ikke bare ud af det blå smidt ud af din skole. Derudover har vi et kæmpe support-system i diverse gymnasier, som jeg syntes du skal udnytte, herunder dine studievejledere og lignende. De bidder ikke og kan hjælpe med struktur eller aflaste dig hvis livet ikke lige spiller PT.

Og så lige en sidste lille sidekommentar. Du burde måske overveje at droppe ud, hvis du går og har det super duper hårdt hele tiden. Jeg siger ikke, at du aldrig skal tage en gymnasiel uddannelse, men at komme ud med et snit nær 02 er så godt som ubrueligt, og det kan ikke laves om senere i livet. Hvis du dropper ud kan du altid starte i skole igen senere, og så hamrer igennem med blod på tanden. Jeg gjorde selv dette og afsluttede en HF med et latterligt højt snit, hvilket har givet mig muligheder, som en dreng der blev kastet fra skole til skole igennem hele sin ungdom slet ikke turde drømme om.

Held og lykke med det!


Skriv et svar til: Gymnasiet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.