Bioteknologi

Vmax og Km

14. november 2020 af Daniella500 - Niveau: A-niveau

Jeg har prøvet at løse denne opgave længe nu, og kan ikke helt forstå den:) 
Mig og min gruppe lavede denne graf og regnede os frem til tallene på dokumentet. 
Hvordan løses opgaven? 

Vedhæftet fil: Opgave 3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2020 af gerthansen

Vil du tilpasse en LINEÆR regressen til en kurve, skal den være forholdsvis lineær.
Du kunne måske tage 1/y af dine y-værdier, eller 1/x af dine x-værdier, eller måske begge dele. Prøv dig frem.


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. november 2020 af Sveppalyf

Sammenhængen er vist

V = Vmax* [S] / (Km + [S])

Dette kan omformes til

1/V = Km/Vmax * 1/[S] + 1/Vmax

som har den lineære form

y = a*x + b

Lav derfor en kolonne i regnearken med 1/V og en kolonne med 1/[S]. Det er så dette du skal lave lineær regression over. Du finder så Vmax og Km vha.

Vmax = 1/b

og derefter

Km = a * Vmax


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvad er Michaelis-Menton modellen?

Den giver sikkert den sammenhæng, der skal bruges for at løse opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. november 2020 af Stræbende

De fleste enzymer følger noget man kalder "Michaelis-Menten kinetik". Det betyder at hvis du måler hvor meget substrat enzymet omdanner til produkt per tid, så vil du få en graph der ligner en hyperbel. Funktionen for denne typiske hyperbel har formlen: V = Vmax* [S] / (Km + [S]).

Du kan finde Km og Vmax vha. af denne Michaelis-menten hyperbel. Vmax er det højeste punkt på din hyperbel i forhold til y-aksen og Km er substratkoncentration (x-aksen) når Vmax er halveret. På din graf er Vmax ca. 0,16. Hvis Vmax er ca. 0,16 kan du fortælle mig hvad Km er :) ?


Skriv et svar til: Vmax og Km

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.