Projektopgaven (9. kl.)

Hjælp til projektugen

02. december 2020 af Zakaria1

Hej med jer. Jeg hedder Zakaria og er i gang med min projektuge

Mit delemne er "borgerløn i takt med den fremtidige teknolgi." Kort sagt handler det om, at maskinerne højst sandsynligt "overtager" arbejdspladserne i fremtiden, og om man måske kunne give et bestemt beløb til hele befolkningen, som de kunne leve for. Uden at arbejde

Kan i være søde at give mig nogle ideér til, hvad mit produkt kunne være?

Vh Zakaria


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. december 2020 af mathon

I takt med at komplicerede algoritmer udvikles til større og større perfektion,
vil "kunstig intelligens" mindske antallet af arbejdspladser med gentagede rutinefunktioner, så personer
uden en videregående uddannelse får svært ved overhovedet at finde en arbejdsplads.

Det vil stille øgede krav om at nytænke samfundsfunktioner og -ydelser.
Her kommerfremtidig borgerløn ind i billedet:
                                                                      • Hvem kan få
                                                                      • Hvor længe (livslang/midlertidig)
                                                                      • Samfundsnyttig modydelse (klima/forurening)?
                                                                      • Fremtidig "pension".

Dette vil blive en demokratisk vanskelig tilpasning, som på mange organisationsområder bryder radikalt
med den hidtil kendte opfattelse af: "noget for noget" - der må ydes, før der kan nydes. 
Hvis man kan leve nogenlunde acceptabelt uden arbejdsindsats, hvorfor så studere i mange år med gældsætning? Hensynet til samfundet contra hensynet til en selv.
Fremtidig "boligtilskud", medicintilskud, gratis lægehjælp, folkepension m.m.m.

                                                                                                           


Skriv et svar til: Hjælp til projektugen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.