Religion

markusevangeliet

10. december 2020 af senoritasenorita - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg har en tekst fra Markusevangeliet der skal redegøres og analyseres,men er i tvivl om de spg som bliver stillet til teksten er der nogle der vil være søde at hjælpe? 

Markusevangeliet 1, 9-31

Jesu dåb og Jesu fristelse

V9 I de dage skete det, at Jesus kom fra Nazaret i Galilæa og blev døbt af Johannes i Jordan. V10 Straks da han steg op af vandet, så han himlene flænges og Ånden dale ned over sig som en due; V11 og der lød en røst fra himlene: »Du er min elskede søn, i dig har jeg fundet velbehag!«

V12 Straks efter drev Ånden ham ud i ørkenen. V13 Og i fyrre dage var han i ørkenen og blev fristet af Satan; han levede blandt de vilde dyr, og englene sørgede for ham.

Jesu forkyndelse i Galilæa

V14 Efter at Johannes var blevet sat i fængsel, kom Jesus til Galilæa og prædikede Guds evangelium V15 og sagde: »Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet!«

De første disciple kaldes

V16 Da Jesus gik langs Galilæas Sø, så han Simon og Andreas, Simons bror, i færd med at kaste net i søen; for de var fiskere. V17 Jesus sagde til dem: »Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere.« V18 Og de lod straks garnene være og fulgte ham. V19 Da han gik et stykke videre, så han Jakob, Zebedæus' søn, og hans bror Johannes i båden i færd med at ordne garnene. V20 Straks kaldte han på dem, og de lod deres far Zebedæus blive tilbage i båden sammen med daglejerne og fulgte ham.

Helbredelsen af manden med den urene ånd

V21 Så kom de til Kapernaum. Da det blev sabbat, gik han straks ind i synagogen og underviste. V22 Og de blev slået af forundring over hans lære; for han lærte dem som en, der har myndighed, og ikke som de skriftkloge.

V23 Netop da var der i deres synagoge en mand med en uren ånd, og han skreg: V24 »Hvad har vi med dig at gøre, Jesus fra Nazaret! Er du kommet for at ødelægge os? Jeg ved, hvem du er: Guds hellige!« V25 Men Jesus truede ad ånden og sagde: »Ti stille, og far ud af ham!« V26 Den urene ånd rev og sled i ham, gav et højt skrig fra sig og fór ud af ham. V27 De blev alle sammen så forfærdede, at de sagde i munden på hinanden: »Hvad er dette? En ny lære med myndighed! Selv de urene ånder befaler han over, og de adlyder ham!« V28 Og rygtet om ham kom straks ud overalt i hele Galilæa.

Helbredelsen af Simons svigermor og andre syge

V29 Og straks de var kommet ud af synagogen, kom de ind i Simons og Andreas' hus sammen med Jakob og Johannes. V30 Simons svigermor lå med feber, og de fortalte straks Jesus om hende. V31 Så gik han hen og tog hendes hånd og rejste hende op, og feberen forlod hende, og hun sørgede for dem.

-          Er forfatteren indefra/udefra?

-          Hvor og hvornår er teksten skrevet? (ved klassiske tekster kan dette være svært at sige)

-          Teksttype: klassisk eller repræsentativ?

-          Inddel teksten i hovedafsnit (hvis den ikke allerede er det) og giv et super kort referat af hele teksten.


-          Opsummer tekstens hovedpointe(r), som du vil uddybe i analysen – hvad er formålet med teksten?

-          Du kan sammenligne med lignende tekster fra samme eller andre religioner

-          Du kan sammenligne med lignende problemstillinger

-          Du kan relatere teksten til andet, du finder relevant

Evt kom med kilder som jeg kan bruge 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2020 af Moderatoren

Hvad er du i tvivl om i hvert spørgsmål?


Skriv et svar til: markusevangeliet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.