Kemi

Ionligninger

13. december 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

I reaktion a) er det rigtigt at der skal dannes vand og H2 også?

Reaktion b forstår jeg ikke. Hvordan skriver man en ionligning for det? Er det rigtigt at sulfid skal reagerer med N_2? 

Vedhæftet fil: opgave med ionligninger.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2020 af Heptan

a) Der dannes ikke H2, men der dannes vand.

b) Nej jeg tror bare de bruger N2 mekanisk til at tvinge SO2 ud af opløsningen. Du skal opskrive redox-reaktionen mellem SO2(g) og H2O2(aq) til H2SO4(aq).

c) H2SO4(aq) + NaOH(aq) --> SO4(3-)(aq) + Na+(aq) + H2O(l)       (ikke afstemt)


Svar #2
14. december 2020 af Stjerneskud2016

Tak.

I a) har jeg skrevet at der dannes vand, men så er der også to ekstra H som jeg ikke hvad jeg gør med, og derfor skrev jeg H2. men vil det sige at man bare skal skrive at der dannes vand og afstemme bagefter?

I reaktion c forstår jeg ikke hvor den ene Hydrogen forsvinder hen, fordi der er 3 H på venstre side og 2 på højre. Men det kan være at jeg skla tænke på det på den måde at jeg skal skrive hvilket stof der kan blive dannet og ikke at jeg fordele alle grundstoffer ud, således at de alle reagerer? Men at man skal sge at der danes et stof og derefter afstememr man reaktionen? Er det rigtgt forstået? Heptan


Svar #3
14. december 2020 af Stjerneskud2016

I c) har jeg prøvet at afstemme reaktionen. Men det går ikke op. Da der er tre H på venstre side og 2 på højre har jeg prøvet at gange igennem med 2 men så får jeg H ikke til at gå op. Da man på den måde har 6 H på venstre side og 4 på højre. Hvordan skal jeg løse det?

Heptan


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. december 2020 af Heptan

#2 Ja det er rigtigt forstået.

#3

Hov jeg kom til at skrive SO4(3-)(aq), men der skulle stå SO4(2-)(aq).

H2SO4(aq) + 2 NaOH(aq) --> SO4(2-)(aq) + 2 Na+(aq) + 2 H2O(l)       (afstemt)


Skriv et svar til: Ionligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.