Studievalg og videregående studie

Erhvervsakademiuddannelse eller en forskningsorientieret bachelor udd.?

14. december 2020 af Lolerlife

Hej

Jeg har et generelt spg. angående videregående uddannelser, som jeg håber nogen derude kan svare mig på. 

Jeg studerer i øjeblikket en naturvidenskabelig bacheloruddannelse, som er forskningsorienteret på KU. Dog står jeg i en lidt ærgerlig situation, nemlig den, at jeg føler uddannelsen er for svær for MIG. Desuden jeg allerede givet op, idet jeg ikke længere kan følge med, og har mistet al motivation til at læse videre. Så kunne man vel sige, at en vidergående uddannelse nok ikke er noget for mig. Det kan godt være, det ved jeg ikke. Men på den anden side, interesserer jeg mig stadig for nogle ting, inden for samme fagområde, som kan læses gennem en erhvervsakademiuddannelse. Derfor går jeg lidt med tanken om at skifte, og give det et forsøg. Men samtidig, er jeg meget bekymret, for om jeg overhovedet vil kunne klare det. For hvis jeg har givet op nu, kan jeg måske stå i samme situation om et år. I bund og grund, er min selvtilled helt i bunden, og jeg er meget usikker på mine færdigheder.  

Derfor er mit spørgsmål; er en erhvervsakademiuddannelse "lettere" end en naturvidenskabelig bachelor? Vil jeg have en større forudsætning for at kunne gennemføre uddannelsen?  

Jeg håber mit spørgsmål giver mening. Jeg prøver bare at danne noget klarhed. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. december 2020 af hejjjjjjjjjj09

I en sådan situation, ville jeg nok personligt overveje at tage et sabbatår for lige at få det hele på afstand for en stund. Dog føler jeg mig slet ikke kvalificeret til at rådgive på området, hvorfor jeg spørger: 

Er der ikke en studievejleder, som arbejder for dit universitet, som du har mulighed for at kontakte? Hvis ikke kan du evt. opsøge en virtuel studievejleder via https://www.ug.dk/evejledning/chatmedevejledningtema. Igennem ug.dk er det også muligt at ringe til en vejleder, hvis du foretrækker det:))