Studievalg og videregående studie

Erhvervsakademiuddannelse eller en forskningsorientieret bachelor udd.?

14. december 2020 af Lolerlife

Hej

Jeg har et generelt spg. angående videregående uddannelser, som jeg håber nogen derude kan svare mig på. 

Jeg studerer i øjeblikket en naturvidenskabelig bacheloruddannelse, som er forskningsorienteret på KU. Dog står jeg i en lidt ærgerlig situation, nemlig den, at jeg føler uddannelsen er for svær for MIG. Desuden jeg allerede givet op, idet jeg ikke længere kan følge med, og har mistet al motivation til at læse videre. Så kunne man vel sige, at en vidergående uddannelse nok ikke er noget for mig. Det kan godt være, det ved jeg ikke. Men på den anden side, interesserer jeg mig stadig for nogle ting, inden for samme fagområde, som kan læses gennem en erhvervsakademiuddannelse. Derfor går jeg lidt med tanken om at skifte, og give det et forsøg. Men samtidig, er jeg meget bekymret, for om jeg overhovedet vil kunne klare det. For hvis jeg har givet op nu, kan jeg måske stå i samme situation om et år. I bund og grund, er min selvtilled helt i bunden, og jeg er meget usikker på mine færdigheder.  

Derfor er mit spørgsmål; er en erhvervsakademiuddannelse "lettere" end en naturvidenskabelig bachelor? Vil jeg have en større forudsætning for at kunne gennemføre uddannelsen?  

Jeg håber mit spørgsmål giver mening. Jeg prøver bare at danne noget klarhed. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. december 2020 af hejjjjjjjjjj09

I en sådan situation, ville jeg nok personligt overveje at tage et sabbatår for lige at få det hele på afstand for en stund. Dog føler jeg mig slet ikke kvalificeret til at rådgive på området, hvorfor jeg spørger: 

Er der ikke en studievejleder, som arbejder for dit universitet, som du har mulighed for at kontakte? Hvis ikke kan du evt. opsøge en virtuel studievejleder via https://www.ug.dk/evejledning/chatmedevejledningtema. Igennem ug.dk er det også muligt at ringe til en vejleder, hvis du foretrækker det:)) 

En uddannet og erfaren studievejleder har måske hørt om lign. situationer før og ved derfor hvordan sådanne situationer typisk udspiller sig, hvorfor jeg personligt vil mene, at en sådan vejleder vil være i bedre stand til at besvare dine spørgsmål, end f.eks. jeg selv er. 


Svar #2
14. december 2020 af Lolerlife

Tak for svaret.
Jeg har nok ikke tid og lyst til et sabbatår, da jeg allerede har haft et sabbatår før jeg startede på uddannelsen.  
Men du har du nok ret i, at jeg burde kontakte en studievejleder. Det vil jeg gøre nu. 


Brugbart svar (2)

Svar #3
14. december 2020 af hejjjjjjjjjj09

Det var så lidt! Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe. 

Mht. sabbatår så tror jeg ikke, du skal bekymre dig om, hvorvidt du har "tid" til et sabbatår eller ej. Det vigtigste må vel være, at du bliver tilfreds med den uddannelse, du ender med at få. Så går det nok, at du bliver færdig et år senere end dem, som kun tog et sabbatår. På den anden side: hvis du slet ikke har lyst til at tage endnu et sabbatår, skal du naturligvis bare lade være. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. december 2020 af naanasamer

Har du overvejet at tage nogen af færre fag ad gangen? Måske bliver du ikke færdig på den nomineret tid men betyder det noget i stdste ende? Mit råd er; tag det i dit tempo, eventuelt et fag af gangen, tilkøb privatundervisning. MEN det kræver at man læser hvert emne og forsøger at forstå emnet. Held og lykke herfra. Ps. derudover så er der stor forskel på sværhedsgraden ift en bachelor og erhvervsakademisk uddannelse. Undervisningsformen er helt anderledes og langt mere gruppearbejde. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. december 2020 af Smut1

#0 Du kunne måske også overveje at skifte til noget helt andet.

Jeg har tidligere læst psykologi, men læser i dag jura. Selvom jeg ikke læser psykologi i dag, elsker jeg stadigvæk mit tidligere fag. Der jo ikke nogen der siger, at man behøver at miste interessen for ens uddannelse, bare fordi man stopper på den. 

Det er i hvert fald en kæmpe befrielse for mig at have fået skiftet spor (da jeg var kørt træt), selvom jeg stadigvæk er meget passioneret omkring psykologi som fag.


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. december 2020 af DrNielsen

Det er lysten der driver værket - fanger det din interesse kan du klare hvad som helst.

Jeg var altså heller ikke helt sikker på at jeg kunne klare medicin. Og det var ærlig talt et tungt læs at bære i starten. Men så var der så småt nogle ting der begyndte at fange min interesse - jeg kunne begynde at se sammenhængen i tingene og fandt det spændende. Og så gik det lige pludselig enormt godt faktisk. 

Jeg har i min studietid været rusvejleder for vores nye studerende. En af de ting jeg kunne se hjalp folk var at engagere sig i en god studiegruppe eksempelvis. Skabe nogle sociale relationer at være sammen om. 

Jeg tror det vigtigste er at finde noget hvor interessen er der. Så kan man opnå hvad som helst.

Håber du finder din gren :-)


Skriv et svar til: Erhvervsakademiuddannelse eller en forskningsorientieret bachelor udd.?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.