Bioteknologi

mikroorganismer

05. februar 2021 af jasm1464 - Niveau: A-niveau

hej jeg sidder fast i disse opgaver i bioteknologi A , er der evt nogle som kan hjælpe mig

gerne med forklaringer så jeg har mulighed for at forstå hvad i gør

mange tak på forhånd, at i har lyst til at hjælpe andre

Vedhæftet fil: mikrobiologi.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. februar 2021 af patrykk

i den første opgave kan du skrive om:
hvordan eukayote celler danner osmose og regne på grønkorn og fotosyntese.

i den anden 
skriv om hvordan temperatur på virker og dræber gærecellerne. 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. februar 2021 af patrykk

og her er der opgave 3 

Her er skitseret hvordan mikroorganismerne i yoghurten absorbere lys ud fra deres absobans evne, Kimtallet af kan dernæst bestemmes med en absobansmåler


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. februar 2021 af patrykk

.

Vedhæftet fil:unknown.png

Brugbart svar (1)

Svar #4
05. februar 2021 af mikkeljensen695

true nok men du kunne også skrive om hvordan der blever dannet respiration i den første og i opgave 2 beskrive grafter som funktion af gærings død tid før cellerne begynder at dø 
i opgave 3 er det et godt ide at inkudere sollen i din skitse af opgaven 


Svar #5
05. februar 2021 af jasm1464

#1

i den første opgave kan du skrive om:
hvordan eukayote celler danner osmose og regne på grønkorn og fotosyntese.

i den anden 
skriv om hvordan temperatur på virker og dræber gærecellerne. 

 

jeg er bare usikker på hvordan jeg skal skrive det i opgave 1. jeg kan også se du har vedhæftet et billede af en sol og en skål yoghurt, men hvordan vil jeg så kunne forklare det


Brugbart svar (1)

Svar #6
05. februar 2021 af patrykk


Da vi ved at der er en 0,3 M sukker opløsning kan vi med udgangspunkt i den teori vi har om diffusion og osmose, regne på den fotosyntese der kan forløbe, men det ville være relevant at forklare hvordan
De 0,3 M, grønkorn kan lave sukker opløsningen efter at havde været udsat for sollys som en energikilde for et eksempel
og i den anden.
Vi ved at gærcellerne er thermofile, og derfor ville for lave temperature kunne denaturerer deres enzymer, ergo har gærcellerne brug for temperature helts langt over 40, da de ikke er mesofile. De ville altså nå et temperatur optimum ved omkring de 60 grader celcius.


Brugbart svar (1)

Svar #7
05. februar 2021 af patrykk

sender udregning delen om lidt


Brugbart svar (1)

Svar #8
05. februar 2021 af patrykk

.

Vedhæftet fil:Udklip.png

Svar #9
05. februar 2021 af jasm1464

#6


Da vi ved at der er en 0,3 M sukker opløsning kan vi med udgangspunkt i den teori vi har om diffusion og osmose, regne på den fotosyntese der kan forløbe, men det ville være relevant at forklare hvordan
De 0,3 M, grønkorn kan lave sukker opløsningen efter at havde været udsat for sollys som en energikilde for et eksempel
og i den anden.
Vi ved at gærcellerne er thermofile, og derfor ville for lave temperature kunne denaturerer deres enzymer, ergo har gærcellerne brug for temperature helts langt over 40, da de ikke er mesofile. De ville altså nå et temperatur optimum ved omkring de 60 grader celcius.

jeg tror bare det er mig som ikke helt forstår hvordan jeg skal kunne regne på fotosyntesen og opløsningen ved grønkorn


Brugbart svar (1)

Svar #10
05. februar 2021 af patrykk

grønkorne skal bare bruges til forståelsen.


Svar #11
05. februar 2021 af jasm1464

#10

grønkorne skal bare bruges til forståelsen.

skal jeg så bruge alle udregningerne eller er der en af dem som er bestemt som jeg skal bruge?


Brugbart svar (1)

Svar #12
05. februar 2021 af patrykk

ja det giver en god repræsentationer af dine evner og forståelse af emnet 


Svar #13
05. februar 2021 af jasm1464

#12

ja det giver en god repræsentationer af dine evner og forståelse af emm

mange tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #14
05. februar 2021 af patrykk

så lidt :-J


Skriv et svar til: mikroorganismer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.