Bioteknologi

SRP i Pregnancy-associated malaria

20. februar 2021 af nu123 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg går i 3g og vi skal snart skrive SRP-opgaven. Jeg har valgt at skrive i fagene kemiA og biotek A hvor jeg skriver om Pregnancy-associated malaria. Som udgangspunkt har jeg skrevet følgende problemstilling (dog er den ikke helt færdig endnu) 

Hvordan kan man vha. medicinen og vaccinerne (heraf chalconen trans-3-(2,4-dimethoxyphenyl)-1-(4-methoxyphenyl)prop-2-1-on) forhindre malaria hos alle generelt og gravide kvinder i særdeleshed?

Udover det har jeg valgt at tage udgangspunkt i et kemisk forsøg (som jeg har lånt fra et andet gym grundet corona), hvori stoffet trans-3-(2,4-dimethoxyphenyl)-1-(4-methoxyphenyl)prop-2-1-on er blevet syntetiseret ved en aldolkondensation.
Jeg vil høre jeres mening om min problemformulering og om den kan gøres bedre. 
Udover det vil jeg spørge om I har nogle materialer, jeg kan bruge. 


Glæder mig til at høre fra jer! 
På forhånd tak! 

Mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2021 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tænker umiddelbart, at det er svært at kombinere biotek og kemi, da det kan være svært at adskille de to metodisk - jeg synes dog, jeg husker nogle, der gjorde det, den gang jeg skrev SRP. Umiddelbart ville jeg synes, at samfundsfag kunne bidrage med nogle spændende emner ift. økonomi (både hvad angår malariabyrden, men også omkostninger ift. medicin/vacciner) samt betydningen for samfundene ved at mindske malariabyrden. Man skal dog selvfølgelig vælge, så man selv synes, det er spændende. 

"Hvordan kan man vha. medicinen og vaccinerne (heraf chalconen trans-3-(2,4-dimethoxyphenyl)-1-(4-methoxyphenyl)prop-2-1-on) forhindre malaria hos alle generelt og gravide kvinder i særdeleshed?"

- når man skriver "medicinen" henviser man til noget specifikt, hvilket sætningen ikke lægger op til. "vaccinerne" burde måske erstattes med vaccinationer. Jeg synes, det virker voldsomt at have det lange kemiske navn i sin problemformulering. 

Du bør sørge for at bevæge dig på alle taksonomiske niveauer (medmindre SRP'en er ændret, siden jeg gik i gymnasiet).

PubMed er et rigtig godt sted at søge.  


Skriv et svar til: SRP i Pregnancy-associated malaria

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.