Fysik

Fysik-opgave

07. oktober 2021 af xxsara3 - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg har virkelig brug for hjælp til en fysik-opgave, håber der er nogle der kan hjælpe. Jeg har simplethen glemt, hvordan man finder frem til effekt (effekt-regningen). 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2021 af PeterValberg

Jeg indsætter lige din vedhæftede opgave som billede,
det gør det en hel del nemmere at hjælpe...

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. oktober 2021 af PeterValberg

a) Benyt at:

P[W]=\frac{E[J]}{t[s]}

b) benyt effektloven:

U[V]=\frac{P[W]}{I[A]}

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2021 af PeterValberg

c) Kirchhoff's Lov om spændingsdeling i serielle forbindelser

d) Benyt Ohm's Lov

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. oktober 2021 af PeterValberg

Vedr. d) jeg mente: benyt:

R_{total}=\frac{U^2}{P}

e) Benyt Ohm's Lov

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2021 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{a)}\\& \textup{Totaleffekt:}&P=\frac{E}{t}=\frac{92400\;J}{120\;s}&=&770\;W\\\\ \textup{b)}\\& \textup{Sp\ae ndingsforskel:}&U=\frac{P}{I}=\frac{770\;W}{3.50\;A}&=&220\;V\\\\ \textup{c)}\\& \textup{Serieforbundne}&\textup{modstande deler }&&\textup{sp\ae ndingen i modstandstallenes}\\& \textup{forhold. Da de}&\textup{tre modstandstr\aa de}&&\textup{er ens, er sp\ae ndingen over hver}\\& \textup{tr\aa d derfor:}\\&&U_{\textup{tr\aa d} }=\frac{220\;V}{3}&=&73.3333\;V\\\\ \textup{d)}\\& \textup{Totalresistansen:}&R_{total}=\frac{U_{total}}{I}=\frac{220\;V}{3.50\;A}&=&62.8571\;\Omega\\\\ \textup{e)}\\&\textup{Tr\aa dresistansen:}&R_{\textup{tr\aa d}}=\frac{U_{\textup{tr\aa d}}}{I}=\frac{73.333\;V}{3.50\;A}&=&20.9524\;\Omega \end{array}


Skriv et svar til: Fysik-opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.