Samfundsfag

Statistisk usikkerhed

24. november 2021 af javannah5 - Niveau: A-niveau
Hvordan regner man den statistiske usikkerhed ved en meningsmåling? Kan nogle måske hjælpe ved at vise hvordan man gør det ved at lave det med Socialdemokratiet som eksempel?

Svar #1
25. november 2021 af javannah5

?


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2021 af Moderatoren

Har du ikke en bog, hvor der står en formel i? Ellers, tror jeg, at du kan google dig frem til en.


Svar #3
25. november 2021 af javannah5

hvis vi fx siger at socialdemokraiet har en statistisk usikkerhed på 2,70 hvordan beregner jeg så en sikkerhed i procent at Socialdemokratiet stemmeandel vil ligge mellem et konfidensinterval i hele populationen, som jeg hellere ikke ved hvordan man regner ud altså konfidensinterval.


Svar #4
26. november 2021 af javannah5

?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. november 2021 af Moderatoren

Jeg har desværre ikke forstand på det. Men jeg vil gerne reklamere lidt for denne side, hvor det er forklaret:

https://www.studienet.dk/kvantitativ-analyse/statistisk-usikkerhed


Svar #6
26. november 2021 af javannah5

Jeg har kigget på denne side, men ved stadig ikke hvordan man laver det

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. november 2021 af Moderatoren

Hvis du har regnet statistisk usikkerhed på 2,70 i 2021, så er det vist med 95 % sikkerhed, at det ligger indenfor 33,4 +- 2,70. Det er konfidensintervalet. Kan det ikke passe?


Svar #8
26. november 2021 af javannah5

Der står på siden at konfidensintervalet er mellem 24 og 29% for en statistisk usikkerhed på 2,70. Men hvordan kom du frem til det selv?


Svar #9
26. november 2021 af javannah5

Det vil være en stor hjælp hvis du kunne give et eksempel på en udregning af en statistisk usikkerhed ved at bruge et parti fra meningsmålingen, jeg har vedfæftet øverst, som eksempel på det


Svar #10
27. november 2021 af javannah5

???

Svar #11
27. november 2021 af javannah5

Jeg har regnet den statistikke usikkerhed for Socialdemokratiet som er på 2,87. Så hvad vil sikkerheden og konfidensintervalet være i dette tilfælde?


Svar #12
28. november 2021 af javannah5

#11

Jeg har regnet den statistikke usikkerhed for Socialdemokratiet som er på 2,87. Så hvad vil sikkerheden og konfidensintervalet være i dette tilfælde?

Kan nogle hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #13
29. november 2021 af Moderatoren

95%

+-2,87

Passer det ikke?


Skriv et svar til: Statistisk usikkerhed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.