Studievejledning

Dumpet eksamensbevis

02. januar 2022 af ZooYork

Når en studentereksamen har et gennemsnit under 2,0 efter den sidste eksamen, tæller den som ikke bestået, men hvad sker det med studentereksamen? Bliver den 'lukket', altså at man aldrig kan blive student igen, eller tæller karakterne med hvis man vælger at tage en STX om, altså at de vægtes med i det nye snit? Eller er de karakter du har fået bare glemt væk?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2022 af ringstedLC

En gym.-uddannelse (STX) eller studentereksamen er ikke som fx en køreprøve, noget man kan tage igen, hvis man dumper. Den er "lukket", dog kun i dine A-fag.

Det vil sige, at du kan tage en gym.-supplering i dine andre fag på et højere niveau, bestå eksamen og så få ændret dit bevis i de fag.


Svar #2
03. januar 2022 af ZooYork

Tak for svar, jeg er pt. i gang med en ny STX - der vil jeg også få årskarakter og eksamenskarakter. Er det forstået korrekt at de slet ikke tæller med, medmindre det er højere niveau?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2022 af DrNielsen

Uden at vide det tror jeg lige man skal være lidt opmærksom på om det er muligt at løfte karaktergennemsnittet. Det er jeg altså ikke sikker på. 

Da jeg i sin tid gik på gymnasiet var der mange der spekulerede i om man skulle tage de 'tunge' fag på B-niveau og så læse pågældende fag op bagefter. Det der nemlig var ved denne finte, var at man ikke kunne ændre på gennemsnittet. Så man ville altså kunne lave et 12 tal i eks. mat B og læse faget op senere. Her skulle man bare bestå med et 02 - og det ændrede ikke på snittet.

Jeg tror du skal have fat i din uddannelsesinstitution - men jeg tror desværre reglerne er rigide.


Skriv et svar til: Dumpet eksamensbevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.