Studievalg og videregående studie

Jeg har virkelig brug for hjælp nu

19. januar 2022 af mitnavnerannonym

Hej 

Jeg er 18 år gammel. (blev 18 for en måned siden)
Jeg er endt op i en meget dårlig situation. 
Jeg går på 2G i en lille HTX skole (mindre end 200 elever og cirka 13 lærer i alt

Jeg bliver mobbet dagligt af min klasse. Jeg bliver mobbet på en meget racistisk måde og da det er en lille klasse på cirka 17 elever, så er det nemt at de alle går ind og mobber mig

Min lærer er heller ikke de bedste. Det er som om de giver op på elever som ikke klarer sig godt. Min matematik lærer sagde direkte til mig at jeg aldrig nogensinde vil blive god til matematik og andre naturvidenskabelige fag.
Jeg har sagt det til lærene, men de var ret ligeglade. Der blev ikke gjort noget ved det.

Jeg prøvede at flytte til en anden HTX i starten af 2G, men vejlederen der sagde at det er for riskiabelt da de på den anden HTX havde et andet pensum end min. (Begge de her HTX'er er under samme organisation, så de kender hinandens pensum)
Jeg prøvede endda at starte på en STX der er lidt længere væk, men da min forældre og jeg var der, blev jeg mødt med nogle lærere som først lige da de så mig spurgte om hvilket lan jeg var fra og så ved i sikkert hvad de her lærer sagde efter at jeg sagde at jeg var fra Danmark....
Så jeg vendte tilbage til min HTX

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre i sådan en situation og min vejledere på min skole sagde til mig at jeg skulle flytte væk. 

Hvad skal jeg gøre? Jeg klarer mig godt i dansk og engelsk, teknologi, osv. Det er bare matematik, fysik og kemi som jeg ikke får den bedste karekter i. 
Jeg aflevere alle mine lektier til tiden, er aktiv i timerne, men min mat lærer har givet mig 00 i både skriftligt og mundligt, og det er slet ikke fair.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2022 af hillstrøm

Hvor bor du henne? Har du overvejet VUC?

Der går både unge og voksne - det er mit indtryk, at kursisterne generelt er mere modne, tager deres uddannelse mere alvorligt, fordi det oftest er mere et bevidst tilvalg, man her foretager sig, end “bare” at fortsætte en almindelig gymnasial uddannelse lige efter folkeskolen.

Det er også mit indtryk, at undervisningsmiljøet er bedre og mere seriøst.

Mange steder kan man vælge mellem forskellige studieretninger, så du måske ikke behøver at have så mange naturvidenskabelige fag, hvis det er dem, som du har sværest ved.

Det ser ud til, at de mange steder snart har “åbent hus”. Det vil være en god ide, at tage til sådant et arrangement og se, om det ikke skulle være noget for dig.

Held og lykke - håber, at du finder et godt sted at tage din uddannelse.

Du kan se lidt om VUC generelt her - ellers find din lokale VUC og læs mere om stedet - du skal ikke være bange for at kontakte deres studievejleder, hvis du har yderligere spørgsmål.

https://vuc.dk/


Skriv et svar til: Jeg har virkelig brug for hjælp nu

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.