Studievejledning

Missede en eksamen og bliver smidt ud.

03. februar 2022 af Viking1404

Hej studieportalen. Jeg studerer jura på AAU og skulle til at begynde på 2. semester her og nu. Dsv missede jeg min sidste eksamen pga. sygdom i familien. jeg troede jeg kunne søge om reeksamen men det måtte jeg åbenbart ikke og skulle derfor søge om dispensation til deltagelseskravet til AAU studienævn. 

Det gjorde jeg så og fik prompte afvist min ansøgning og fik at vide jeg bliver udmeldt om 3 uger. Mit problem er at der er ingen der rådgiver mig omkring det her. Universitet forklarer mig intet og jeg forstår ikke hvad jeg skal gøre nu. Kan det virkelig passe jeg bliver kylet ud af mit studie pga. 1 misset eksamen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2022 af MandenMedMangeHatte

Det lyder mystisk. Man skal til reeksamen uanset om man dumper eller ej møder op. Medmindre AAU har et princip om ikke at give førsteårsstuderende lang line, for at sortere de uegnede fra må det skyldes noget andet.

Har du begået plagiat eller eksamenssnyd?


Svar #2
03. februar 2022 af Viking1404

#1

Det lyder mystisk. Man skal til reeksamen uanset om man dumper eller ej møder op. Medmindre AAU har et princip om ikke at give førsteårsstuderende lang line, for at sortere de uegnede fra må det skyldes noget andet.

Har du begået plagiat eller eksamenssnyd?

Nej det har jeg ikke. Jeg missede simpelthen eksamenen det var det. Ifølge min afvisning på dispensation skyldes det at deltagelse til reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen og pga. deltagelseskravet for 1. års studerende havde jeg ikke mulighed for at tage eksamen i den næste ordinære eksamenstermin. 

Har fået at vide at jeg kan søge om genoptagelse om 6 måneder men det kræver at jeg kan vise jeg har "væsentligt forbedrede" chance for at fuldføre min uddanelse. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg kan vise det dog


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2022 af MandenMedMangeHatte

Jamen så havde AAU vel et krav... For at vise at du er klar til at fuldføre en uddannelse skal du kunne vise at  du er mødestabil og kan finde ud af at passe dine ting. Det kan du vise ved at få et arbejde, for eksempel.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. februar 2022 af DrNielsen

Jeg tror du skal have fat i studieadministrationen og dernæst studienævnet.

De bliver nødt til at forklare dig helt præcist hvordan du skal bære dig ad fremadrettet. Mit indtryk - fra gamle studiekammerater der også kom i klemme - er, at man kan undgå mange misforståelser ved at møde personligt op og drøfte sagen.

Jeg finder det ganske besynderligt hvis der findes eksaminer hvor man ikke tillader de vanlige tre forsøg. Det er jeg ikke engang sikker på man må.


Svar #5
10. februar 2022 af Viking1404

#4

Jeg tror du skal have fat i studieadministrationen og dernæst studienævnet.

De bliver nødt til at forklare dig helt præcist hvordan du skal bære dig ad fremadrettet. Mit indtryk - fra gamle studiekammerater der også kom i klemme - er, at man kan undgå mange misforståelser ved at møde personligt op og drøfte sagen.

Jeg finder det ganske besynderligt hvis der findes eksaminer hvor man ikke tillader de vanlige tre forsøg. Det er jeg ikke engang sikker på man må.

Jeg sendte en ansøgning om dispensation til studienævnet og fik den afvist. snakkede med min studievejleder bagefter og fik at vide jeg ikke har nogen muligheder tilbage. Jeg ku prøve at klage over afgørelsen men ved ikke om der er noget at tage fat i med hensyn til en klage


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. marts 2022 af allan_sim

"

Førsteårsprøven på bacheloruddannelsen

§ 29. Universitetet fastsætter i bacheloruddannelsens studieordning, hvilke eksamener eller prøver den studerende skal deltage i inden udgangen af det første studieår efter studiestart (førsteårsprøven). Krav til omfanget af førsteårsprøven kan tillige være opgjort i ECTS-point.

Stk. 2. Den studerende skal bestå førsteårsprøven, inden udgangen af den studerendes andet studieår. Universitetet kan dog fastsætte i studieordningen, at førsteårsprøven skal være bestået inden udgangen af første studieår.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 gælder uanset antal aflagte prøveforsøg. Den studerende skal dog have mulighed for at aflægge mindst to forsøg i løbet af første studieår, før den studerende kan blive udskrevet af uddannelsen.

Stk. 4. Universitetet kan dispensere fra tidsfristerne, hvis der foreligger usædvanlige forhold."

Kilde: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2271


Svar #7
28. april 2022 af Viking1404

#6

"

Førsteårsprøven på bacheloruddannelsen

§ 29. Universitetet fastsætter i bacheloruddannelsens studieordning, hvilke eksamener eller prøver den studerende skal deltage i inden udgangen af det første studieår efter studiestart (førsteårsprøven). Krav til omfanget af førsteårsprøven kan tillige være opgjort i ECTS-point.

Stk. 2. Den studerende skal bestå førsteårsprøven, inden udgangen af den studerendes andet studieår. Universitetet kan dog fastsætte i studieordningen, at førsteårsprøven skal være bestået inden udgangen af første studieår.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 gælder uanset antal aflagte prøveforsøg. Den studerende skal dog have mulighed for at aflægge mindst to forsøg i løbet af første studieår, før den studerende kan blive udskrevet af uddannelsen.

Stk. 4. Universitetet kan dispensere fra tidsfristerne, hvis der foreligger usædvanlige forhold."

Kilde: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2271

Det var dog noget mærkeligt noget. Det retsgrundlag og lovbekendtgørelse studienævnet brugte i deres brev til mig om afvisning af dispensation/udmelding af uddannelsen var ikke den samme som den du har sendt her. Deres brev refferede til en 6 måned ældre bekendtgørelse af samme lov der ikke indeholdte stk. 3. i § 29. Men det er uheldigvis for sent at klage nu. Klagefristen var på 2 uger og det var 2 måneder siden. Gid jeg havde spottet deres retsgrundlag var historisk og ikke gældende.


Skriv et svar til: Missede en eksamen og bliver smidt ud.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.