Bioteknologi

Redegørelse af mRNA vaccine

09. februar 2022 af Clara2005 - Niveau: A-niveau
Hej.
Jeg er lige nu igang med et opgave hvor jeg skal redegøre for vaccinens virkning og potentiale i forhold til bekæmpelse af Coronavirus (SARS-CoV-2). (Teori fra Biotek). Ville høre om nogen måske kunne hjælpe med dette og med hvad der kunne skrives iforhold til det, da jeg ikke helt kan få det skrevet ordentligt.
Mange tak på forhånd:)

Svar #2
09. februar 2022 af Clara2005

Tak, men har brug for hjælp til hvordan jeg ville kunne formulere det, måske du kunne hjælpe med et eksempel på en formulering af et svar på problemformuleringen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2022 af DrNielsen

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er du søger.

Jeg har arbejdet en hel del med corona-patienter og også vaccinerne og deres teoretiske grundlag. Du må gerne skrive hvis der er noget du savner svar på.


Svar #4
09. februar 2022 af Clara2005

Skal bare redegøre for vaccinens virkning og potentiale i forhold til bekæmpelse af Coronavirus (SARS-CoV-2). skrive en redegørelse om det er bare I tvivl om hvordan jeg skal skrive det. Så hvis du havde en ide til hvordan jeg skulle skrive det og så skal jeg

Og så skal jeg Vurdér vaccinens betydning for bekæmpelse af Corona i Danmark (Teori og statistik fra Biotek samt selvvalgt tekst samt teori fra Dansk). Hvis du har nogle ideer til dette

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. februar 2022 af AngelOneOne

Hej,

Her kan du se lidt historie bag mRNA vacciner: https://www.youtube.com/watch?v=XPeeCyJReZw

Her gennemgås hvordan CoVid-19 mRNA vaccinen virker: https://www.youtube.com/watch?v=v-NEr3KCug8

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
09. februar 2022 af Clara2005

Mange tak.

Måske jeg også kunne hjælpes med dette spørgsmål. Vurdér vaccinens betydning for bekæmpelse af Corona i Danmark (Teori og  statistik fra Biotek samt selvvalgt tekst samt teori fra Dansk). Jeg skal her lave en vurdering hvor jeg indrager nogle statistikker (ved ikke hvilke jeg skal bruge) og finde en modtekst for det mette frederiksen sig om at det er vigtigt at lade sig vaccinere (ved ikke hvilken tekst det kunne være). måske i har nogle ideer til hvad jeg kunne skrive og hvilke jeg kunne bruge til det. hvordan jeg kunne starte min vurdering

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. februar 2022 af DrNielsen

Jamen altså de to ting du skal tænker jeg er relativt ligetil.

En redegørelse synes jeg bør indeholde et immunologisk aspekt, altså hvordan immunforsvaret generelt virker og ligeledes hvordan det reagerer på eksponeringen ved en vaccine. Ydermere kan du skrive om hvad mRNA er og hvorfor det er smart at baserer en vaccine på dette. Så skal du selvfølgelig også ind på de cellulære mekansimer omkring hele mRNA'et, translation, transskribtion - den form for ting.

Hvis du er stærk til engelsk kan du fremsøge den bedste information på pubmed.com. Her finder du den forskning der ligger til grunds for vaccinerne. Har du problemer med at søge på pubmed så spørg - bare husk på at det ikke er min opgave at lave din litteratursøgning. Søgningen er en stor del af det videnskabelige arbejde. Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg vil ikke lave fremsøgningen.

Vurderingen kan enten bero på tal fra danmarks statistik eller tal fra originallitteratur - dvs. videnskabelige artikler fremsøgt på eks. pubmed.

Tal du kan bruge er incidens før/efter vaccine. Dødstal(overdødelighed) før/efter. Indlæggelse, sygdomsgrad - der er mange muligheder.

Mit bedste råd til dig er, at du skal være ekstremt varsom med de tal og den information du fremsøger og hvordan du bruger og tolker disse informationer. Der er uhørt meget misinformation på internettet vedrørende dette emne.

Skriv bare ved videre tvivl.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. februar 2022 af AngelOneOne

Hej,

Hvis du vil have danske tal at arbejde med, så kan du med fordel kigge på Statens Seruminstituts Dashboard, og browse rundt i de forskellige sektioner: SSI Dashboard

SSI stiller også data til rådighed for download, for hhv. vaccinationsstatus og smittetryk som du så selv kan lave databehandling på, ud fra hvad du fremhæver/fokuserer på i din redegørelse.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Redegørelse af mRNA vaccine

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.