Projektopgaven (9. kl.)

Projektuge, Projekt-Opgave "Danmark og danskere."

10. februar 2022 af ElevenCaro

På min skole skal vi snart i gang med vores projektopgaver. Det overordnet emne hedder "Danmark og danskerne.” Hvor man skal finde/tænke på et problem i Danmark, som påvirker de fleste danskere. Man skal finde en løsning, og så lave et produkt, som viser ens løsning. Men jeg kan virkelig ikke komme på noget emne, som er nyt, godt og ikke taget endnu. Jeg har bragt alle mine egne ideer ned, fordi der enten allerede er fundet en løsning på problemet, eller at det ikke rigtigt er noget, som påvirker danskere. Et eksempel på, hvad jeg mener er for eksempel “Hvordan får man danskere til at ryge mindre?” Den løsning var, at gøre cigaretter dyrere. Jeg har selv spurgt mine forældre, men de var også blanke... Hvis der er nogen, der har en eller to ideer til et underemne og løsningen, så håber jeg, at de kan kommentere det, tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. februar 2022 af hillstrøm

den er godt nok svær, men jeg fik lige en idé, da jeg var ude at køre i min elbil - en slags køsystem til brug ved offentlige ladestandere 

har du stadig brug for hjælp?

jeg vil meget gerne uddybe og hjælpe videre, men jo kun, hvis det stadig er nødvendigt :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. februar 2022 af hillstrøm

du kan også "opfinde" en smart / pæn / vandtæt plastikdims / -beholder - i genbrugsplast naturligvis - til at putte brugte batterier i - dimsen kan så, når den er fuld, ved hjælp af sugekopper sættes på affaldsspanden, så skraldemanden kan tømme den eller tage den med og ombytte med en tom en

den skal være smart / pæn, så man gider at have den stående

mig bekendt er den ikke opfundet endnu - nogle steder kan man putte dem i en klar pose og lægge den ovenpå sin skraldespand - problem: det ser træls ud - den kan blive taget af nogen, som lige går forbi - den kan blæse væk

i nogle byer er der opsat batteribokse rundt omkring ellers skal batterier afleveres på genbrugssationen - problem: ikke alle kommer på genbrugsstationen, hvis de fx ikke har bil - folk skal bevæge sig efter beholderne - det er meget nemmere, hvis man lige har boksen stående i køkkenet / på kontoret / i bryggerset, og får formentlig flere til ikke at smide batterierne i skraldespanden

du kan skrive om, hvorfor batterier ikke må smides i skraldespanden - miljøfarligt affald og hvordan man kan komme af med dem i dag


Svar #3
11. februar 2022 af ElevenCaro

#1
den er godt nok svær, men jeg fik lige en idé, da jeg var ude at køre i min elbil - en slags køsystem til brug ved offentlige ladestandere 

har du stadig brug for hjælp?

jeg vil meget gerne uddybe og hjælpe videre, men jo kun, hvis det stadig er nødvendigt :-)


Ja, det ville være rart.

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. februar 2022 af hillstrøm

der er blevet solgt rigtig mange elbiler i danmark - specielt i december og januar - mange får installeret en ladeboks hjemme i garagen og kan lade om natten, men er også afhængige af at kunne lade på de offentlige ladestandere - mange bor i lejlighed og kan derfor kun lade ude  på de offentlige ladestandere 

udenfor de største byer er der meget ofte langt mellem ladestanderne og især hurtigladere er en mangelvare - prøv evt at kigge på clever.dk på deres ladekort

det er sådan én, som er på dette billede - den kan lade to biler af gangen - og der er ofte kø ved dem - 

https://www.hvilkenbil.dk/danmark-mangler-ladestandere-til-elbiler/

mange elbilister har tegnet abonnement hos clever, fordi man ofte kan få en god aftale på fx en gratis ladeboks til garagen gennem forhandleren ved køb af elbil og de elbilister vil helst lade på clevers offentlige ladestandere, fordi det er gratis - det bliver betalt gennem en fast abonnementspris

mange vil som regel heller lade på en hurtiglader end på en almindelig lader, da det selv sagt går hurtigere

mange steder er hurtigladerne placeret ved et supermarked - og pladserne er ofte afmærket med grønt - nogle gange er det stregerne eller hele pladsen, der er grøn og nogle har et stort grønt elstik malet på -

du kan se et eksempel her - https://fdel.dk/henrik-bor-i-lejlighed-og-lader-blot-en-gang-om-ugen/

når man kommer til en optaget hurtiglader er man nødt til at sætte bilen et tilfældigt sted på parkeringspladsen og så stille sig ud ved siden af ladestanderen for ligesom at få en plads i køen - når der så er ved at være et ledigt stik, må man skynde sig at hente bilen og holde parat, så man kan skynde sig at få pladsen inden den bliver snuppet for næsen af en

det der kunne være rigtig smart er, at der for det første skulle laves nogle flere grønt afmærkede parkeringspladser fx ved siden af dem ved ladestanderen, så man kan holde lige i nærheden og andre kan se, at man rent faktisk holder i kø

for det andet ville det være smart, at der var en automat, hvor man kunne trække en polet, som samtidig er ens nummer i køen - så skal der være et skilt på ladestanderen som viser, at nu er det nummer det og det, som kan lade - man kan fx få 5 min til at hente bilen og sætte stikket til - så skal man kunne holde poletten ind på en føler på ladestanderen, som så aflæser nummeret, så det kun er det angivne nummer, der kan lade - efter samme princip som man bruger sin ladebrik - prøv at google clever ladebrik for at se princippet

du kan lave en model af en parkeringsplads med de afmærkede båse - en model af en ladestander og af automaten med poletterne og vise, hvad der menes med det

spørg endelig, hvis der er mere, som jeg kan hjælpe dig med


Svar #5
11. februar 2022 af ElevenCaro

Tak, for dit svar og dermed forklaring, og for at have brugt tid på det. Til sidst havde du nævnt noget med model, mente du så, at parkeringspladsen med det afmærkede, ladestanderen og automaten med poletter skal være en samlet model, eller en model hver for sig? Og hvad kunne de modeller/modellen så være lavet af? En stor tegning? En hel parkeringsplads lavet ud af pap?. Igen, tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. februar 2022 af hillstrøm

så lidt :-)

tænker, at du kan lave en hel parkeringsplads på et stykke pap med det afmærkede, ladestander, automat - kan fx laves af en hel og en halv tændstiksæske - husk ladekabler fx af snor - og legetøjsbiler - du kan sikker låne nogle, hvis du ikke selv har en lillebror - spørg hos klassekammerater eller den lokale børnehave - for at lave en samlet opstilling, hvor du ved at køre med bilerne kan vise situationen evt både før og efter automaten

så tænker jeg også, at det vil være en godt idé, at lave en lidt større og mere detaljeret ladestander fx med en lille skærm monteret på toppen, der viser nummeret i køen - du kan fx lave standeren af en skotøjsæske - man plejer godt at kunne få en hos en skobutik, når man fortæller, hvad den skal bruges til - skærmen kan bare være et stykke pap - automaten kan du fx lave af en lidt mindre skotøjsæske - som poletter kan du fx bruge nogle runde brikker fra et spil

har du styr på, hvad du kan skrive om i selve opgaven?

du spørger bare, hvis der er mere, som jeg kan hjælpe med


Svar #7
12. februar 2022 af ElevenCaro

Tak, jeg er stadig ikke helt sikker hvad jeg kan skrive i opgaven nej... men hvis man ser på din ide om den der kø, ville det ikke tage længere tid for folk at stå i kø end at prøve at få lader pladsen hurtigst? Altså være den "Først i mølle." hvis du forstår...


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. februar 2022 af hillstrøm

det hedder "at komme først til mølle" eller "efter først til mølle-princippet"

nej - du kan tro, at folk nok skal sørge for at komme til ladestanderen, når det er deres tur - problemet er, at man er nødt til at stå ved standeren - i både regn, slud og blæst - for at vise / holde sin plads i køen - der vil slet og ret blive diskussioner / ballade, hvis nogen prøver at snyde sig foran - alle er ret trætte af at vente i forvejen, så der skal ikke meget til, "at pisse folk af"

hvis man fx kommer som nummer fem, kan man ikke nødvendigvis se, at man er nummer fem, fordi folk holder forskellige steder og nogle sidder og venter i deres bil

hele pointen med et nummersystem er for det første, at det hele kan komme til at foregå i god ro og orden, hvilket jeg tror, at langt de fleste mennesker er interesseret i - for det andet behøver man ikke at stresse med at komme til, når det er ens tur - og for det tredje kan man finde ud af, om man evt kan nå ind og handle inden det bliver ens tur eller man kan vurdere, om man heller vil køre et andet sted hen og lade

men det er jo bare min mening om og oplevelse af tingene - hvis du vil have det belyst yderligere, kan du prøve at stille dig ved en hurtiglader fra clever hen på eftermiddagen ved fyraftenstid og så interviewe folk

det er jo også bare et forslag ...


Svar #9
13. februar 2022 af ElevenCaro

Jeg sætter meget pris på dit forslag :-D Og jeg bruger det måske også til min opgave, jeg kan godt lide at have mange muligheder, at vælge imellem, så jeg kan finde frem til hvilken der kunne virke bedst. Så bare sig til, hvis du kommer i tanke om flere gode ideer, men selfølgelig er jeg taknemmelig for alt, hvad du har gjort for mig :) 


Skriv et svar til: Projektuge, Projekt-Opgave "Danmark og danskere."

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.