Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

absorption af stråling

01. juni 2022 af Frea

Hej jeg skriver SRP omkring stråling og jeg har i mit forsøg med en Cs-137 kilde gennem bly (der er mange blyplader på et stativ) skrevet at der ved de første plader ved opstå pardannelse da energien her er højest. Derefter har jeg skrevet energien er svækket og at der ved de næste plader sker comptonspredning. Til sidst har jeg skrevet at fotoelektrisk effekt vil opstå

Jeg er dog lidt forvirret eftersom at der ved de højeste energier (pardannelse) vil udsendes en elektron og en positron. Jeg vil dog mene at disse partikler er for store til at gå gennem bly og da der ikke udsendes noget foton forstår jeg ikke hvordan comptonspredningen kan opstå ved pladerne bagved?

Håber i har hurtigt svar 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2022 af mathon

Ved henfald udsendes oftest overskydende energi som foton.

I mødet med en elektron i hvile, kan en del af fotonenergien overføres til elektronen, som derved
tilføres en impuls med resulterende bevægelse i én retning bort fra kontaktstedet og en mindre 
energirig foton, der ændrer sin retning fra den oprindelige ind mod den hvilende elektron.
Elektron og foton spredes:
                                               Comptonspredningen:
                                                                                       \small \lambda{\, }'-\lambda=\frac{h}{m\cdot c}\cdot \left ( 1-\cos(\varphi) \right )

                                                                                       \small \lambda{\, }'-\lambda=\left (2.43\cdot 10^{-12}\;\mathrm{m} \right )\cdot \left ( 1-\cos(\varphi) \right )

hvor \small \lambda{\, }' er bølgelængden af fotonen inden stødet og er bølgelængden af fotonen efter stødet
og \small \varphi spredningsvinklen.

                                                                                   


 


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2022 af mathon


Da \small -1\leq \cos(\varphi)\leq 1 er maksimum for \small \lambda{\, }'- \lambda 
                                                                                     \small \left (\lambda{\, }'-\lambda \right )_{max} =4.86\cdot 10^{-12}\;\textup{m} 

rettelse:            

                  hvor \small \lambda{\, }' er bølgelængden af fotonen efter stødet og \small \small \lambda er bølgelængden af fotonen før stødet.

                                                                      


Skriv et svar til: absorption af stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.