Engelsk

Mundtlig eksamen

04. juni 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej. Jeg er i gang med at lave “min konklusion” til den mundtlige engelsk eksamen, men jeg er ikke helt sikkert på, om det jeg har skrevet, kan bruges som “konklusion” - føler nemlig lidt, jeg ikke er uddybende nok??

Jeg har om inventions - hvor jeg har valgt at skrive om sociale medier, og dens positive/negative effekt


Dette er min konklusion:

In conclusion, social media is both a breakthrough in mass communication and a threat to human relationships because of its negative effects.

As I said social media is an ever-changing invention, that changes all the time. While social media is changing, will we humans be changing too. We will get better and better options ties for communication, studying, etc. but we will also experience the growing problem and experience it on our mental health.


Synes du, det kan bruges???
På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2022 af kravlundis

"an ever-changing invention (fjern komma) that changes all the time" er vist en tautologi. Ligesom for eksempel at sige "bakker baglæns".

Det første afsnit synes jeg er ok.

As i have mentioned, social media is an ever-changing invention. However, the question remains whether humans can change and adapt to social media as well. We will experience increasingly effective communication, studying etc. but at the same time, we will experience the growing effects that social media has on our mental health.

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2022 af kravlundis

Om den er uddybende nok, har jeg svært ved at svare på. Det kræver at jeg har bedre kendskab til eksamensforløbet, din tidsramme etc. Umiddelbart virker den ikke meget for kort - men på samme tid tror jeg ikke den ville tage skade af et ekstra par linjer

Svar #3
05. juni 2022 af Annicca (Slettet)

#2
Om den er uddybende nok, har jeg svært ved at svare på. Det kræver at jeg har bedre kendskab til eksamensforløbet, din tidsramme etc. Umiddelbart virker den ikke meget for kort - men på samme tid tror jeg ikke den ville tage skade af et ekstra par linjer

Ok. Mange tak for feedback. :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2022 af Stygotius

"The social media" er flertal og skal derfor ikke have noget entals -s tilføjet ligesom verbet også skal være i flertal ("are"  i stedet for "is"). Verbet kongruerer altid i tal med subjektet, ikke med subjektsprædikativet.

På engelsk er ligefrem ordstilling det normale, -ikke omvendt ordstilling.  ("While social media (is) are changing, (will) we humans will (be changing) too.")


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2022 af kravlundis

Jeg tror at sætningen "[...] will we humans (be changing) too." skal være en spørgende sætning - 'Annicca' har bare glemt et spørgsmålstegn.

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juni 2022 af Justitia

Din konklusion er ikke dybdegående... Man sidder som læser tilbage mere flere spørgsmål end svar.

Hvilke "negative effects"??? og hvorfor er disse "negative effects" a "threat to human relationships"???

"As I said social media is an ever-changing invention" hvad mener du med dette?

"will we humans be changing too. " - øhhhh?? mener du vores opførsel (eng. behaviour)???

- emnet er jo ikke den menneskelige evolution?

"we will also experience the growing problem and experience it on our mental health." - hvorfor ???


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juni 2022 af kravlundis

Til folkeskolens afgangseksamen er konklusionen vistnok ikke noget der bør vare længere end 30 - 60 sekunder.

Nu har jeg ikke læst resten af dispositionen, men jeg tænker og håber da, at de punkter der "flyves" hen over i konklusionen, bliver bearbejdet en smule mere dybdegående i resten af opgaven.

Man må ikke glemme, at kravene til en konklusion er noget mindre i folkeskolen end på de videregående uddannelser.

Som sagt synes jeg også selv, at 'Annicca' godt kunne uddybe en smule mere, men man skal også passe på, at konklusionen ikke kommer til at vare alt for lang tid - det trækker også ned.

Min konklusion i 9. klasse var omtrent lige så lang som denne, og den scorede et 12-tal.

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juni 2022 af Justitia

Stil dig selv disse spørgsmål:

- Hvad er sociale medier?

- Hvilke fordeler er der ved sociale medier?

- Hvilke ulemper er der forbundet med sociale medier?

- Hvad kan man gøre for at imødegå (hindre) disse ulemper?

                * Hvilke løsninger bliver diskuteret med henblik på X?

                * Har man forsøgt sig med nogen nye initiativer?

                * Hvis nej, hvorfor?.


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. juni 2022 af kravlundis

#8
Jeg tror næppe det er en god idé at få 'Annicca' til at ændre på hele fremlæggelsen nu - det kommer der næppe noget forberedelsesmæssigt godt ud af.

Det er muligt, at du ikke mener konklusionen er fyldestgørende ud fra kriterierne på de videregående uddannelser, men husk at spørgsmålet vedrører folkeskoleniveau.

Brugbart svar (0)

Svar #10
05. juni 2022 af Stygotius

ad svar 5

Hvis din teori skulle være rigtig, ville ordet "While" jo ingen mening  give.


Svar #11
05. juni 2022 af Annicca (Slettet)

Fælles svar:
Nu er det ikke fordi I har læst hele min opgave - blot konklusionen.
Jeg kommer til at snakke om:
-Why did I choose this topic
-the begging of sociale media
-the negative effects of sociale media
-the posetive effects of sociale media
-How does sociale media affect Young people
Og til sidst en kort konklusion

Brugbart svar (0)

Svar #12
05. juni 2022 af Justitia

Kravlundis, jeg kigger på indholdet...

Der bliver (indirekte) spurgt; om konklusionens indhold er "uddybende"... Og her er svaret; nej - uagtet uddannelsesniveauet. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
05. juni 2022 af Justitia

Mener du "the beginning" i stedet for "the begging of sociale media"?


Svar #14
05. juni 2022 af Annicca (Slettet)

#13
Mener du "the beginning" i stedet for "the begging of sociale media"?
Ja :)

Brugbart svar (0)

Svar #15
05. juni 2022 af Justitia

Husk at få det rettet, hvis det står i din opgave eller disposition.


Brugbart svar (0)

Svar #16
05. juni 2022 af kravlundis

#12
Ja - som jeg skriver, er konklusionen måske en kende for overfladisk, men den skal heller ikke gå meget mere i dybden end det.

Havde opgaven været en større skriftlig opgave, havde jeg været enig i hvert et ord du skrev. Pointen er bare, at det er en folkeskoleopgave.

Jeg har ikke lyst til at diskutere det yderligere - fortsat god Grundlovsdag :)

Brugbart svar (0)

Svar #17
05. juni 2022 af Justitia

"som jeg skriver, er konklusionen måske en kende for overfladisk, men den skal heller ikke gå meget mere i dybden end det."

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=selvmodsigende


Brugbart svar (0)

Svar #18
05. juni 2022 af kravlundis

Ja, den var ikke helt gennemtænkt - hvis man fjerner "end det", er den vist i orden.

Brugbart svar (1)

Svar #19
05. juni 2022 af Stygotius

Det er unødvendigt. Udtrykket "meget mere" er tilstrækkeligt til at give mening. En komparativ implicerer altid et andet sammenligningsled.                           .


Skriv et svar til: Mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.