Studievejledning

HTX 3.G til STX 2.G

16. august 2022 af Madfs

 

Hej. Jeg er 18 år gammel og går på HTX 3.G lige nu. Jeg kan slet ikke lide fagene, og jeg bliver mobbet til dagligt, uden at lærene har gjort noget ved det. Jeg har endda vist beviser til rektor, med navn og de beskeder der er. Der er ikke sket noget somhelst mod det, og jeg har endda snakket med min studievejleder og engelsk lærer om det, sidste år. Jeg fik et snit på 4 i slutningen af 2.G. 
Da der er meget grupperarbejde på HTX så kan I forstille jer hvordan det går. De sletter mit navn på det jeg har lavet og sender det, og lærene er også ligeglade. 
Jeg kan heller ikke tage 2.G fordi jeg bestod 2.G siger rektor. Den HTX jeg går på er rigtig lille (cirka 2-3 klasser på hver årgang) så kan jeg heller ikke skifte til en anden klasse. Det er den eneste Tek/Des klasse i 3.G

De fag jeg har i 3.G er Teknikfag, mediafag, Dansk, Teknologi, og Design.
Jeg tror ikke jeg kan få et højt snit, pga dem. Jeg har lavet beregningerne
Jeg er meget bedre i de humanistiske fag så en STX vil være oplagt.
 
Jeg har fået et tilbud om at starte 2.G i STX i den studieretning jeg gerne vil ind på som er
Samfundsfag A/Engelsk A, men den STX ligger 1 time væk fra der hvor jeg bor, og jeg skal selv læse op til fag ligesom Tysk, idræt, dansk (Da der er anderledes pensum, læren sagde at hvert emne skal tage 10 lektioner, så det er cirka 40 timer + en roman jeg skal købe og læse) Jeg skal cirka ud af huset 6:55 hvis jeg skal nå at være der klokken 8:00. Jeg skal også lidt over 1 time på vejen tilbage. Jeg kommer sådan set hjem, rigtig træt vil jeg tro. 
Jeg er ikke typen der kan fokusere i en bus, det siger jeg bare nu.

Bliver det for meget?
Min forældre mener at jeg skal forblive på min HTX, men jeg ved det ikke. 

Hvad tænker I? please hjælp!

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2022 af ringstedLC

En trist historie!

Jeg tænker umiddelbart:

- Håber at du har nydt sommerferien, men at du nok skulle have taget tyren ved hornene inden det nye år startede.

- Du skriver ikke, hvad din trans.-tid er i dag, men bare så du er klar over det; der er masser af gymnasieelever, der må bruge det meste af en times tid på at komme til "den helt rigtige skole". Og der bliver sikkert flere med de planer om fordelingen af elever som den nuværende undervisningsminister m. fl. har.

- Der må være en måde at gå videre med din klage. Det kan ikke være rigtigt at skolens ledelse bare siger pyt med dét. Forfølg dét, hvis du virkelig har lyst, eventuelt for kommende elevers skyld.

En sådan klage hjælper bare desværre ikke på din lyst til at gå i en klasse, hvor du aldrig rigtig kan være sikker om mobningen er slut.

- Sig "ja tak" til tilbuddet, gi' den en skalle og find måske romanen på biblioteket.


Svar #2
16. august 2022 af Madfs

 

 

SVAR TIL ringstedLC

Det tager mig 10 til 15 min på nuværende transporttid til min HTX. Har absulut ikke noget imod 1 times transport frem og 1 times transport tilbage, det er bare den oplæsning, da jeg skal have et fremmedesprog og et sportsfag jeg skal læse op til... alene. Plus alle de fag jeg allerede kender, de har et andet pensum. Det er det jeg frygter... Jeg er en smule bange for at jeg kommer hjem for træt, og skal lave de lektier jeg har og udfylde den elevtid der er plus den selv-oplæsning jeg har!

Dit råd er at jeg skal starte på STX'en :) , vil du gøre mig en tjenste og uddybe det lidt mere, altså hvorfor? 


Svar #3
16. august 2022 af Madfs

 

#1

En trist historie!

Jeg tænker umiddelbart:

- Håber at du har nydt sommerferien, men at du nok skulle have taget tyren ved hornene inden det nye år startede.

- Du skriver ikke, hvad din trans.-tid er i dag, men bare så du er klar over det; der er masser af gymnasieelever, der må bruge det meste af en times tid på at komme til "den helt rigtige skole". Og der bliver sikkert flere med de planer om fordelingen af elever som den nuværende undervisningsminister m. fl. har.

- Der må være en måde at gå videre med din klage. Det kan ikke være rigtigt at skolens ledelse bare siger pyt med dét. Forfølg dét, hvis du virkelig har lyst, eventuelt for kommende elevers skyld.

En sådan klage hjælper bare desværre ikke på din lyst til at gå i en klasse, hvor du aldrig rigtig kan være sikker om mobningen er slut.

- Sig "ja tak" til tilbuddet, gi' den en skalle og find måske romanen på biblioteket.


SVAR TIL ringstedLC

Det tager mig 10 til 15 min på nuværende transporttid til min HTX. Har absulut ikke noget imod 1 times transport frem og 1 times transport tilbage, det er bare den oplæsning, da jeg skal have et fremmedesprog og et sportsfag jeg skal læse op til... alene. Plus alle de fag jeg allerede kender, de har et andet pensum. Det er det jeg frygter... Jeg er en smule bange for at jeg kommer hjem for træt, og skal lave de lektier jeg har og udfylde den elevtid der er plus den selv-oplæsning jeg har!

Dit råd er at jeg skal starte på STX'en :) , vil du gøre mig en tjenste og uddybe det lidt mere, altså hvorfor?

Brugbart svar (1)

Svar #4
16. august 2022 af ringstedLC

Det var ikke min mening at afkræve dig et svar. På mig lød det bare som om, at du var ved at dåne ved tanken om 2 timers daglig transport.

Det er klart, at du må investere noget ekstra i overgangen til STX. Men tænk også på, at noget af det samlede pensum være en gentagelse. Her er du så noget overkvalificeret. 

Men; du kan ikke lide din fagkombination, har (måske) ingen klassekammerater, er sådan lidt på kant med lærerne, det ser sort ud med karakterne og der er faktisk kun udsigt til mere mobning.

Så medmindre vi får en lock-down i resten af din 3. G, - og det håber vel ingen, kan intet da være værre end at blive der.

Jeg siger bare, hvad jeg ville nok ville gøre i dit sted. Men kun du ved hvor- og hvormeget skoen trykker.

Jeg håber, at du finder på det rigtige for dig selv.


Skriv et svar til: HTX 3.G til STX 2.G

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.