Matematik

Matricer

10. november 2022 af andreaswilhemsen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej nogen der kan hjælpe med disse to opgaver omkring intertible matricer og kvardratiske matricer? har vedhæftet spørgsmålene som word doku

Vedhæftet fil: matricer.docx

Brugbart svar (2)

Svar #1
10. november 2022 af Eksperimentalfysikeren

Prøv med et andet filformat. .docx-dokumenter skal gemmes på modtagerens disk inden de kan åbnes. Det koster tid både, når dokumentet skal gemmes og når der senere skal ryddes op.

Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg åbner ikke .docx-dokumenter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. november 2022 af Anders521

#0  Linket fra #2 viser, at et 2x2 matrix er invertibel netop hvis dens determinant er forskellig fra nul. Men det nævner ikke, at det også gælder for alle nxn matricer. På den måde kan du undersøge om en kvadratisk matrix er invertibel eller ej.


Svar #4
11. november 2022 af andreaswilhemsen

#1

Prøv med et andet filformat. .docx-dokumenter skal gemmes på modtagerens disk inden de kan åbnes. Det koster tid både, når dokumentet skal gemmes og når der senere skal ryddes op.

Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg åbner ikke .docx-dokumenter.

her som pdf

Vedhæftet fil:matricer.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2022 af Anders521

#1 Du har at 

\small \text{det}\begin{pmatrix} 1&4 &5 \\ 2&5 &7 \\ 3&6 &9 \end{pmatrix} \\= 1\cdot \text{det}\begin{pmatrix} 5&7 \\ 6& 9 \end{pmatrix}-4\cdot\text{det}\begin{pmatrix} 2&7 \\ 3& 9 \end{pmatrix}+5\cdot \text{det} \begin{pmatrix} 2&5 \\ 3& 6 \end{pmatrix}\\ =1\cdot 3-4\cdot(-3)+5\cdot(-3)\\=0

Altså er matricen ikke invertibel.


Skriv et svar til: Matricer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.