Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Bruttoavanceprocent

04. december 2022 af tomm3615 - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Jeg står med et spørgsmål, som jeg ikke fatter. Opgavebeskrivelsen er vedhæftet. Spørgsmålet er:

Forklar, hvorfor det ikke er muligt at beregne en bruttoavanceprocent i denne virksomhed.

Jeg mener selv, at det kan regnes, fordi vores vareforbrug er vores variable produktionsomkostninger. 

Kan en af jer hjælpe mig, eller rette mig, hvis jeg tager fejl?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2022 af HansenDahl98

Bruttoavanceprocent er den procentdel af en virksomheds omsætning, der er tilbage, når vareforbruget er fratrukket.

Eksempel: En bruttoavanceprocent på 50 % indikerer, at der er 50 kr. i overskud, når en virksomhed sælger for 100 kr. Den resterende halvdel går til indkøb og drift.

Bruttoavanceprocenten beregnes ved at dividere bruttoavancen med den oprindelige pris, og derefter multiplicere med 100 for at få resultatet som en procentdel.

Lad os sige, at du sælger en vare for 100 kroner, og din bruttoavance er 20 kroner. I dette tilfælde vil din bruttoavanceprocent være 20/100 * 100 = 20%.

Formlen kan skrives som følger:

Hvis du ønsker at udregne, hvor stor en fortjeneste du har i procent, kan du bruge denne bruttoavanceprocent-formel:

Eks: Bruttoavanceprocent = (500 / 1000 * 100) = 50%

Hvis du ønsker at beregne bruttoavanceprocenten for flere varer på samme tid, kan du blot lægge bruttoavancerne sammen og dividere med den samlede oprindelige pris for alle varerne.

Eks: Bruttoavanceprocent = (Sum af bruttoavancer / Sum af oprindelige priser) * 100

Tag fortjenesten, du har, hver gang du sælger et par bukser, og dividér den med salgsprisen. Det beløb, du får, ganger du med 100, hvorefter du har bruttoavanceprocent. I dette eksempel giver regnestykket 50 %, hvilket betyder, at du opnår en fortjeneste på 50 %, hver gang du sælger et par bukser.

Husk, at dette kun er en grundlæggende formel for at beregne bruttoavanceprocenten. Der kan være andre faktorer, der påvirker bruttoavancen, såsom omkostninger til lagerhold, forsendelse og salgsomkostninger, som også bør tages i betragtning, når du beregner din virksomheds bruttoavance.


Skriv et svar til: Bruttoavanceprocent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.