Bioteknologi

molekyleformel på glucose og fructose

13. januar 2023 af Hanna98475 - Niveau: A-niveau

Hej

jeg ved faktisk god hvad molekyleformlen er, dog har jeg brug for en forklaring på hvor der er 6 C'er og 12 H'er , samt 6 O'er

håber nogen kan forklare

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. januar 2023 af Heptan

Der er et C i hvert knæk/knude. C-H er skjult, men carbon har 4 bindinger, så man kan regne ud hvor de sidder.


Svar #2
13. januar 2023 af Hanna98475

jeg har skrevet dette i min opgave, er dette korrekt, eller kan det formuleres på en anden måde?


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. januar 2023 af AngelOneOne

Hej,

'Vi ved at der er 6 C-atomer, da der er et C-atom ved hvert knæk i molekylerne i figur 1. Da carbon har fire bindinger, kan vi ud fra tegningerne finde ud af hvor der sidder H-atomer alene, og tælle dem sammen med de øvrige H-atomer der er i molekylerne i figur 1. O-atomerne kan tælles direkte ud fra molekylerne i figur 1'.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
14. januar 2023 af Hanna98475

#3
Hej,

'Vi ved at der er 6 C-atomer, da der er et C-atom ved hvert knæk i molekylerne i figur 1. Da carbon har fire bindinger, kan vi ud fra tegningerne finde ud af hvor der sidder H-atomer alene, og tælle dem sammen med de øvrige H-atomer der er i molekylerne i figur 1. O-atomerne kan tælles direkte ud fra molekylerne i figur 1'.

/Angel


Tusind tak!

Skriv et svar til: molekyleformel på glucose og fructose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.