Bioteknologi

basesubstitution- corona virus

02. december 2023 af Hanna98475 - Niveau: A-niveau

Der er disse spøgersmål der lyder på :

1. Angiv, hvilken basesubstitution i virus, der kan give anledning til, at isoleucin udskiftes med valin.

2. Forklar, hvilken af de tre mutationer vist på figur 1.1, der sandsynligvis giver den mindste ændring i spike-proteinets tertiære struktur.

figuren  er vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2023 af Moderatoren

Gør sådan i alle dine tråde:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
02. december 2023 af Hanna98475

#1

Gør sådan i alle dine tråde:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

det skal jeg gøre her kommer de lige igen: 

Der er disse spøgersmål der lyder på :

1. Angiv, hvilken basesubstitution i virus, der kan give anledning til, at isoleucin udskiftes med valin.

jeg hussker ikke vi har haft om basesubstitution derfor er jeg megetn usikker på hvad det er og derfor forstår jeg ikke hele spøgersmålet 

2. Forklar, hvilken af de tre mutationer vist på figur 1.1, der sandsynligvis giver den mindste ændring i spike-proteinets tertiære struktur.

jeg kan ikke finde ud af hvilke 3 mutationer der menes her 

figuren  er vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2023 af Moderatoren

Super, gør det i de andre tråde også :) 

1. Kig evt. efter i det, som I har haft om i undervisningen, om der ikk er noget om basesubstitution. Du kan evt. også søge om det på nettet – for at lære lidt om det. Måske hjælper det dig til at forstå spørgsmålet. 

2. Mon ikke det bare er de 3 mutationer, som står under mutationer?


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. december 2023 af ana9191

#3

Super, gør det i de andre tråde også :) 

1. Kig evt. efter i det, som I har haft om i undervisningen, om der ikk er noget om basesubstitution. Du kan evt. også søge om det på nettet – for at lære lidt om det. Måske hjælper det dig til at forstå spørgsmålet. 

2. Mon ikke det bare er de 3 mutationer, som står under mutationer?

Hej jeg har lige prøvet at løse den første opgave og vil bare lige høre, om det jeg gør er rigtigt.

1. 

Hvis vi ser pa° mutationen I692V i cluster 5-varianten, kan vi se, hvilken basesubstitution der er ansvarlig for udskiftningen af isoleucin (Ile) med valin (Val).
Den oprindelige Wuhan-variant har Ile i triplet 692 (I692), og cluster 5-varianten har Val i stedet. Tripletten for Ile og Val ser sa°ledes ud:

- Isoleucin (Ile): AUU, AUC, AUA

- Valin (Val): GUU, GUC, GUA, GUG

Vi kan se, at substitutionen af adenin (A) med guanin (G) i triplet 692 (AUU → GUU), (AUC → GUC) eller AUA →  GUA) alle fører til udskiftningen af isoleucin med valin. Derfor er denne

basesubstitution (A → G) ansvarlig for udskiftning af Ile med Val.

2. jeg har nævnt de kemiske egenskaber mellem de forskellige aminosyre der bliver skiftet ud, men hvad skal jeg ellers nævne? polaritet og sidekæder måske?


Skriv et svar til: basesubstitution- corona virus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.