Studievalg og videregående studie

Jura

26. juli kl. 13:17 af Hjælpmiggernetak
Jeg er kommet ind på jura på KU. Og vil bare høre om der nogle, som har nogle tips, råd og fif til uddannelsen. Det kan være alt fra hvordan det en god ide at finde balance mellem læsning og sit eget liv, hvordan man skal tage noter osv.
Det vil være en stor hjælp :)

Svar #1
26. juli kl. 13:18 af Hjælpmiggernetak

- bare noget I føler kunne hjælpe en ny jurastuderende

Brugbart svar (1)

Svar #2
26. juli kl. 16:38 af MentorMath

Tillykke med din studieplads!

Jeg læser ikke selv jura, så jeg kan ikke give nogen konkrete tips rettet mod jurastudiet.

Angående generelle tips og råd, til det at være studerende -og overgangen fra elev til studerende, er det meget forskelligt, fra person til person, hvilken "model" der fungerer for en. 

Med øje for, at jeg endnu ikke, selv, er langt henne i mit eget studie, bruger jeg, i delen der omhandler forelæsninger, inden en forelæsning, at læse op på det eller de emner, der vil blive præsenteret i den givne forelæsning (der vil være udformet skrifligt materiale, der slavisk følger de emner, der bliver dækket i forelæsningerne). Professorerne og lektorerne, der har skrevet tekstmaterialet, er samme professorer og lektorer, som vil holde (og stå for) forelæsningerne, ligesom de selv udvælger de emner der skal indgå - det vil altså være en til en (modsat i gymnasiet, hvor læreren ofte afviger en del fra grundbogen og springer rundt mellem kapitlerne).

Ved selve forelæsningerne, fokuserer jeg, personligt, mest på at lytte og forstå - og skriver sjældent mange noter ned. 

Efterfølgende skriver jeg da noter til de vigtigste pointer og begreber.

Det største råd, fra et personligt perspektiv, jeg kan give (jeg har hørt flere universitetsundervisere sige det samme), er, ikke at være bange for, at stille, mængder af, spørgsmål. 

Fra gymnaiset er der desværre opbygget en, i mine øjne, kedelig tendens (som jeg selv kan relatere til fra gymnaiset), hvor der er en udpræget frygt for at stille spørgsmål - i frygten for, at det vil have en negativ indflydelse på ens karakter. 

Altså, hvis man betragter karakteren 12 som udgangspunktet på tolvtalsskalaen, kan man, så og sige, kun formindske sin egen karakter, hvorfor det, så, findes mere attraktivt at holde sig tilbage mundligt - herunder, også hvad der angår, og gælder, spørgsmål. Dette er ikke tilfældet på universitetet. Den eneste måde at blive god på (min påstand), er ved at stille spørgsmål.

Underviserne vil altså ikke basere ens karakterer på det man siger mundligt i undervisningen, ligesom de heller ikke vil basere ens karakterer ud fra de spørgsmål man stiller. Så stil endelig en masse spørgsmål.

... Også gerne under forelæsningerne. Det kan være skræmmende at stille et spørgsmål kollektivt i et auditorie med 200+ studerende (og jeg har stadig, ikke altid, nemt ved det), men det er næsten garenteret, at der vil være andre, som sidder med samme spørgsmål. Samtidigt, er forelæserne, ofte, også lige så interesserede i at der stilles spørgsmå; jo flere spørgsmål, desto bedre. Så vær aldrig bange for, at dit spørgsmål er til besvær.

Held og lykke med studierejsen!

Skriv et svar til: Jura

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.