Engelsk

"Nu kan det altså være nok!"

17. august 2014 af wutwutwutwut (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kan sætningen (i overskriften) udelukkende oversættes med ordet "Enough!"?


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Man kan vel i virkeligheden også bruge sætningen "Enough is enough!".

Din titel ville jeg bruge hvis jeg f.eks. skulle irettesætte et barn, der lavede noget jeg ikke accepterede, da det er mere kommanderende.

Mit eget forslag ville jeg snarere bruge som enten en retorisk konstatering til mig selv, eller som en kommentar/ irettesættelse af en voksen/ et ungt menneske.

Dog vil jeg sige at brugen varierer af konteksten også, det er lidt svært at oversætte en sådan sætning uden at kende konteksten.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. august 2014 af Stygotius

Det er interessant at "DrProfEvil"  ville tale til et barn på den nævnte måde.

Ville han mon også tale til sin kone eller til en kollega sådan hvis en af dem  gjorde noget der ikke passede ham


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. august 2014 af Stygotius

Mulige svar til spørgsmålet i #0 er også  "I've had enough" og "I've had it "  og  "That will do, thank you"


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

#2

Jeg må ærligt talt indrømme at hvis der kom en snotvalp ind i wallmart og rev ting ned af hylderne og trampede på dem, eller der opstod en lignende situation, så ville jeg sige "enough!" eller "stop it!" til ham/ hende.

(Ligesom "Nu kan det altså være nok!" eller "Stop det!" er noget man kan sige til et Dansk barn, der gør sådan i Netto - læg venligst mærke til udråbstegn!)

Det, kære Stygotius, hedder opdragelse. Og det er noget, der bestemt ikke er nogen skade til, tværtimod...

Og som du selv er inde på, ville jeg ikke tale til min kone/ kollega på den måde, da de begge må formodes at være opdragne og ansvarlige voksne mennesker.

At blive opdraget og ansvarlig, er dog noget, som førnævnte barn ikke bliver, hvis ikke der er nogen der sætter grænser for vedkommende (hvilket jeg, måske lidt naivt, ser som en samfundsopgave, såfremt forældrene ikke magter det).

Med din kommentar virker det til at du har lidt af en laissez-faire holdning, hvor barnet skal have lov til at gøre hvad det vil, uanset hvad der så end måtte komme ud af det. Der må jeg indrømme at jeg er mere streng, og gerne vil have at både mine egne børn til den tid, såvel som andres, vokser op som opdragne, ansvarlige, mennesker.

Som jeg ser det, er opdragelse et tegn på kærlighed og interresse, og manglende opdragelse er et tegn på det modsatte. At irrettesætte et barn, når dette gør noget forkert, er at opdrage det.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. august 2014 af Stygotius

1.  Måske skulle du allerførst lære at skrive og stave dansk.

2.  Ja, -som man sagde engang:  .....en på siden af hovedet i rette tid tager ingen  skade af .....skade

.....skade af    .....skade af.  -Det var tider dengang, -.ikke også??

3. Hvis du gerne ville have at dit barn skulle opføre sig sådan over for andre mennesker, skal du bare blive ved med selv at te dig på den måde. Børn skal da faneme sparkes til at blive gode mennesker. Det er da logisk. Det er synd at du ikke levede i 30ernes Tyskland. Dér var der orden på tingene, og det tog slet ingen da skade af, -vel??

4.. Måske skulle lige lære hvad "laissez-faire" betyder før du smider om dig med svære ord som du allligevel ikke har styr på.

5. ET VANSKELIGT BARN ER ET BARN DER HAR DET VANSKELIGT !!!!!! (det er nok uforståeligt for en som dig)


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. august 2014 af Stygotius

"hvor barnet skal have lov til at gøre hvad det vil"

Skal børn tvinges til at gøre noget som de ikke vil ???

Forslag til læsning:  A.S. Neil: Summerhillskolen


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej igen #5

Først til punkt 4:

laissez-faire, (fr. 'lad ske, lad stå til'), i pædagogik bruges udtrykket om en børneopdragelse, hvor forældre, pædagoger og lærere ikke griber ind, vejleder eller korrigerer barnet.1

Altså er det snarere dig, som ikke kender betydningen af ordet "laissez-faire".

Nu til punkt 2 og 3:

Hvor står der noget skrevet om "en på siden af hovedet"?.  Jeg vil gerne vide hvor jeg overhovedet har skrevet noget som helst om vold. At jeg, fordi jeg har holdninger om at børn skal opdrages, minder dig om det gamle Nazi-Tyskland synes jeg er dybt bekymrende. For det første læser du tydeligvis hvad du vil, når du kan få passager om vold til at opstå ude af det blå. Jeg går ikke ind for vold, og jeg har ingen steder skrevet at jeg gør det! For det andet tyder det på mig, som at opdragelse er noget som du mener er til forhandling med barnet. "Lille søde Sofus, vil du være sød, ikke at hoppe i sofaen med støvler på? Så er du en skat." "Nej mor, det er så sjovt!" "Okay lille søde Sofus, så hop du bare videre...". Børn har noget at skulle have sagt ja, de er ikke maskiner. Men opdragelse er IKKE demokrati. Børn skal gøre som deres forældre siger. Der er i min optik ikke noget værre end små "terrorister" der gør hvad de lyster, mens forældrene bare ser på, med skræk i øjnene, fordi de ikke evner at opdrage deres børn.

Til dit andet svar har jeg kun følgende at sige: Kig på det danske samfund. Har alle børn lyst til at gå i skole? Nej. Skal de gå i skole alligevel? Ja. Ergo skal børn nogle gange tvinges til at gøre ting som de ikke vil. Det skal de fordi at de er børn, og pr. definition ikke altid har nok livserfaring/ indsigt til at vide hvad der er det bedste for dem. Vil du udelukkende give et barn flødeis, hvis ikke det ville spise andet?

Til dit 5., og sidste punkt: Igen, hvor finder du det henne af? Jeg har ikke skrevet noget om "vanskelige børn", jeg har skrevet om børn og opdragelse generelt.

Jeg står ved mine udtalelser. Nu ved jeg af gode grunde ikke om du har børn eller ej. Jeg er dog af den holdning, at jeg ikke håber det. I hvert fald ikke til du opdager at der er noget der hedder opdragelse, og at opdragelse ikke hedder demokrati, barn og forældre imellem, hvert eneste sekund af hver eneste dag. Selv har jeg haft netop en af disse "vanskelige børn" som du snakker om boende, da jeg var yngre og boede hjemme. Hendes klare besked var at hendes forældre ikke elskede hende. Det gjorde de ikke, da de ikke satte grænser op for hende, og da der ingen klare regler var. Dette kommer fra hendes egen mund. Hvor førte det hende hen, at hun måtte gøre nøjagtig som det passede hende? Ungdomsfængsel.

 Jeg føler nødvendigheden af at pege på punkt 1, 2, 3, 4 og 5, igen...

På intet tidspunkt i denne tråd, har jeg rettet et personligt angreb mod dig. Jeg har skrevet at det virker til at du har en laissez-faire holding, da du åbenbart ikke går ind for grænser til børn, og i stedet mener at disse skal gøre som de lyster. Det stemmer jo udemærket med den ovenstående definition.

At du for det første kritiserer mine danskkundskaber, og i særdeles grad min stavning, må siges at være noget under lavmålet. Ikke alle går lige højt op i den korrekte grammatik på internet forums, da de af gode grunde ikke hedder "videnskabelige artikler" eller "bachelorprojekter", men snarere er hurtige skriverier. Derefter fortsætter du til implicit at kalde mig for nazist, det er så lavt nede som noget kan komme, og burde derfor være milevidt under din værdighed. Til sidst slutter du af med (igen implicit) at kalde mig embicil, hvilket blot demonstrerer at du kan synke enddu lavere end du allerede er. Oven i det hele pålægger du mig motiver om voldsønsker mod børn. Igen et tydeligt bevis på at du læser hvad du vil, og intet problem har med at kravle rundt i mudret.

Du har netop selv demonstreret forskellen på god opdragelse og dårlig. God opdragelse er at kunne tage en diskussion uden behovet for at svine modparten til. Dårlig opdragelse, hvilket er hvad du så fremragende demonstrerer, er at begynde at bruge personangreb i håb om at få ram på modparten. Jeg ved ikke hvad dit problem med mig er, men jeg må ærligt talt indrømme at jeg dog havde regnet med at du var mere voksen, end som så. Jeg har på intet tidspunkt angrebet din person, og må derfor konstatere at den uopdragne af os to, må være dig. At du spontant kommer til at tænke på noget så umenneskeligt som nazismen når du ser ordet "opdragelse" er en kilde til stor undren for mig - frygter du helt seriøst at regler og grænser medfører nazisme? For så kan du vel godt selv høre at det ikke står helt godt til?

For at slutte af har jeg følgende besked til dig: det klæder dig ikke at rette personangreb mod andre personer, i særdeles grad andre personer, som ikke har rettet personagreb mod dig. Det eneste du får ud af det, er at det er dig der fremstår som idioten.

Nu da du så godt kan lide litterære henvisninger, vil jeg her præsentere dig for en:

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

- George Carlin

Det vil jeg benytte mig af, og derfor takke af.

1.http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/Pædagogik_og_uddannelse/Pædagogik,_didaktik_og_metodik_/laissez-faire


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#7

Ikke tag dig af Stygotius. Der er andre, der har gjort opmærksom på hans opførsel jf. https://www.facebook.com/Studieportalen/posts/10151340539342851 .


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

Desuden kan Stygotius ikke selv sætte kommaer. Her er et par eksempler:

Hvis du gerne ville have(,) at dit barn skulle opføre sig sådan over for andre mennesker, skal du bare blive ved med selv at te dig på den måde.

Måske skulle du lige lære(,) hvad "laissez-faire" betyder(,) før du smider om dig med svære ord(,) som du allligevel ikke har styr på.

Det er ikke noget nyt, at Stygotius retter stavefejl her på siden.


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. august 2014 af Stygotius

1.  Der er også noget der hedder psykisk vold, men det er jo nok ikke "så slemt".

2. Jeg har på intet tidspunkt  talt om nazisme og slet ikke beskyldt nogen for at være nazist. Jeg har talt om det almindelige klima i Tyskland i 1920erne og 1930erne med en autoritær opdragelse og en katastrofal villighed til at slå hælene sammen og gøre som der blev sagt. Hvad det førte til, ved vi vist (næsten) alle. (jf. dog indlæg #7 "Opdragelse er ikke demokratiBørn skal gøre som deres forældre siger"). Det skal der nok komme nogle gode demokrater ud af. 

4. A.S. Neil: "Der er kun én grund til at børn skulle være lydige, og det er voksnes behov fo magt. Hvorfor skulle de dog ellers adlyde?" ("Summerhillskolen 1963).

5. "Laissez-faire" er et begreb fra nationaløkonomien, hvor det betyder at lade de frie markedskræfter bestemme priser og produktion, og at staten ikke skal blande sig. At tro at det blot i al almindelighed betyder at lade stå til, er en folkelig misforståelse.

6.  Man kan godt tvinge et barn til at gøre som man gerne vil have, men man kan ikke tvinge det til at ville det, -og slet ikke ved at være en oversergent , -hvad  "DrProfEvil" tilsyneladende synes man skal være.

7.  Når nu denne "Matematkhjælpdk" intet har forstået af kommareglerne, skulle han måske ikke prøve at optræde med nogle pinlige og forkerte "rettelser". Når han desuden ikke har forstået noget af denne debat, skulle han måske ikke være så vulgær og i øvrigt ikke blande sig i andres snak.

8. Bøger der vist er nødvendige for d'herrer:  Erik Sigsgaard: "Er opdragelse nødvendig?" (1994)   +  Erik Sigsgaard "Skældud" (2002)  +  A.S. Neil: "Summerhillskolen" (1963)   + Sigurd Hoel "Om nazismens væsen" (1946)

9. Det er ret barnligt at tro at man kun skal skrive sit eget sprog på en rimelig måde når man er i skole.


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#7

Mine kommaer er korrekte. Jeg har dobbelttjekket rettelserne med http://kommaforslag.mv-nordic.com/.
Programmet er udviklet af Centre for Undervisningsmidler.
Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). 
 


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

Jeg har på intet tidspunkt  talt om nazisme og slet ikke beskyldt nogen for at være nazist. Jeg har talt om det almindelige klima i Tyskland i 1920erne og 1930erne med en autoritær opdragelse og en katastrofal villighed til at slå hælene sammen og gøre(,) som der blev sagt.

Din argumentation halter. Min kommatering er korrekt. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#10

Det er dig, der ikke har forstået kommareglerne. Det er korrekte rettelser, og der er blot tale om en patetisk undskyldning. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
18. august 2014 af Stygotius

Gå hjem og lær noget om startkomma, grønært.


Brugbart svar (0)

Svar #15
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#14

Gå hjem og lær kommatering. Du har ikke sat komma i følgende sætning: "Det er ret barnligt at tro at man kun skal skrive sit eget sprog på en rimelig måde når man er i skole."

Mener du, at ovenstående sætning er korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #16
18. august 2014 af Stygotius

Den er 100 % korrekt.

Som allerede sagt: Sæt dig ind i reglerne før du blamerer dig selv ved at spille klog og i virkeligheden udstille din uvidenhed.


Brugbart svar (0)

Svar #17
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#16

Der mangler et par kommaer:
"Det er ret barnligt at tro(,) at man kun skal skrive sit eget sprog på en rimelig måde(,) når man er i skole"

Min kommatering stemmer blandt andet overens med "http://kommaforslag.mv-nordic.com/".


 


Brugbart svar (1)

Svar #18
18. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Sven Jahnsen / Stygotius:

Der er mange som opfatter din retorik som værende både personlig og væmmelig. Og vi som taler i øjenhøjde med hinanden på fora som dette, byder ikke din nedladende tone velkommen.

Du har en tendens til at sætte dig i en magthaverposition overfor mennesker som muligvis i gennemsnit er 50 år yngre end du selv er.

Vil du ikke snart fri os for alle dine angreb ? Du er til mere skade end gavn herinde. Husk på at folk søger svar på konkrete og kortfattede spørgsmål herinde via Google, og når man træder ind i mange tråde efterhånden, så skal man bruge lang tid på at læse alle dine bitterheder førend svaret på det givne spørgsmål kan udledes.

Til jer andre - han skal ties ihjel.


Brugbart svar (0)

Svar #19
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#18

Jeg ved godt, at han skal ties ihjel. Desværre bliver jeg for stædig. 


Brugbart svar (0)

Svar #20
18. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

#18

Så loggede Stygotius ud. Fornuftig argumentation kan også tie ham ihjel.


Forrige 1 2 Næste

Der er 37 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.