Matematik

Pllzzz hjælp. Skitsér punktmængden, og bestem punktmængdens areal.

17. september 2014 af Emnavn (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude.

Har virkelig brug for hjælp med denne matematik opgave. Har prøvet en masse men er usikker på hvad man skal. Har set et andet forum med samme opgave, men følger ikke jeg får noget ud af det.

Opgaven lyder således:

Grafen for funktionen f med forskriften f (x) = 9 − x^2 og grafen for funktionen g med forskriften g(x) = x + 3 afgrænser en punktmængde, der har et areal.

a) Skitse´r punktmængden, og bestem punktmængdens areal.

Opgaven er uden hjælpemidler og det er punktmængdens areal jeg er helt forvirret omkring. Håber i kan hjælpe, på forhånd tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. september 2014 af peter lind

Tegn graferne for f(x) og g(x) i samme koordinatsystem. Af graferne kan du se hvilket område det drejer sig om.

Find x koordinaterne a og b til skæringspunkterne mellem f(x) og g(x)

A = ∫ab|f(x)-g(x)|dx


Svar #2
17. september 2014 af Emnavn (Slettet)

Men hvordan gøres det i hånden? får et rigtig underligt resultat i forhold til når jeg bruger min lommeregner(inspire) :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Vis hvad du får, når du regner i hånden. Man skal løse ligningen   f(x) = g(x) , dvs.

        9 - x2 = x + 3 ,

eller

        (3+x)·(3-x) - (3+x) = 0


Svar #4
17. september 2014 af Emnavn (Slettet)

Får pt følgende, men kan jo se, at dette ikke er rigtigt. Hvad gør jeg forkert..

Se link


Svar #5
17. september 2014 af Emnavn (Slettet)

Hvis jeg trækker disse to tal fra hinanden går arealet i minus.. :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. september 2014 af peter lind

Det er f(x)-g(x) du skal integrere.

Hvis du indsætter -3 i x2/3  får du (-3)2/3 = 9/2


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Dine grænser er ikke korrekte. Du skal først finde grænserne ved at løse ligningen f(x) = g(x), se #3, dvs

        (3+x)·(3-x -1) = 0 .


Skriv et svar til: Pllzzz hjælp. Skitsér punktmængden, og bestem punktmængdens areal.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.