Generelt

Gymnasium efter 9. eller 10. ??

10. december 2014 af Sinedahl (Slettet)
Hej derude;)

Jeg er en pige på 15 (16 til april) som er lidt splittet.. Nu nærmer tiden sig snart til at vælge, hvad man skal efter 9.
Jeg er splittet i og med, om jeg skal vælge en stx (samfundsvidenskablig) efter 9. eller om jeg skal tage en 10. klasse først.
Jeg er en frisk pige, som både er selvsikker og stærk, men er bange for, at gymnasiet bliver meget hårdt.
Jeg får 7 og 10 i skolen, og i følge mine lærer og min studievejleder, er jeg moden til at gå direkte videre til gym.
Jeg kan se både fordele og ulemper ved dem begge, men føler lidt, at jeg har brug for at høre lidt fra nogle, der har erfaring med det.

På forhånd tak:-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af ntrbd (Slettet)

Jeg har skullet på efterskole efter 9. siden 7. klasse, men i sommerferien skete der mange omvæltninger, og et helt uprioriteret gymnasium var det eneste uoptagede. Jeg er glad for min beslutning i dag.

Tror du skal snakke med dine forældre og venner også, for dine lærer og vejledere bedømmer dig sandsynligvist mere fagligt, end dine forældre ville gøre. Overvej, hvilke udfordringer gymnasiet vil afføde - det er oftest de sociale, jeg hører at man frygter. Hvis du er lidt nervøs for de mange mennesker eller hvordan du vil have det i helt nye rammer, så er det dét grundforløbet er til for. Alle starter på samme bund, og du arbejder dig opad, så til sidst lægger du ikke mærke til at du har lært en masse. Det kommer slet ikke som et "BOM! A-Niveau". Det sker i et roligt tempo. :)

Du kan eventuelt spørge om der er mulighed for brobrygningsforløb. :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. januar 2015 af anonym090

Jeg er også en pige på 15 bliver nemlig også først 16 til april, men jeg går til gengæld i 1g ligenu.

Jeg valgte STX efter 9. klasse. I slutningen af 9. klasse lå mit snit tæt på 9, men i gym har vi allerede fået vores førstekarakter, og mit snit lægger tæt på 8 nu, men er først lige begyndt. Så ens snit falder næsten altid, når man starter i gym, men man kan sagtens få det op. Jeg synes helt klart du skal snakke med dine forældre, da jeg synes, man godt at "bare" vælge noget andet, fordi ens veninde/ven har valgt det. 

Desuden hvis du er meget selvsikker og stærk synes jeg helt klart du skal vælge det :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. januar 2015 af Hansihh (Slettet)

Mine 9. Klasse eksameners gennemsnit var på 3,6 :D
Nu har vi fået vores første standspunkt i gym og det var på 6. Folkeskoles karakter er fuldstændig ligegyldige.

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. januar 2015 af Matematikøkonomen (Slettet)

Jeg er personligt glad for at have valgt 10. klasse, grundet af ændringer vedrørende mine interesser. Hvis jeg gået på gymnasiet nu, vil jeg have fortrudt mit valg af studieretning og dermed vælge om. Jeg er alligevel ikke det skarpeste hjørne til matematik og jeg vil have haft det på A-niveau, hvis jeg havde valgt den studieretning, jeg tænkte på. Du skal vælge, hvad der interesserer dig og hvad du er god til. Desuden fik jeg også at vide, at jeg skulle tage 10. klasse, da han mente det ville være bedst. 


Skriv et svar til: Gymnasium efter 9. eller 10. ??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.